2416
Sök

Köpråd: Bästa åren/året för en Volvo 940 LTT?

94 Inlägg
17 juli 2018
Trådstartare
#1
Tjenare.
Har bestämt mig för att köpa en Volvo 940 med Lättrycksturbo och manuell växellåda.
Jag har hört att 92:an fick diffbroms som standard, och att 94 och uppåt fick något tillägg i motorn, men jag kan ha läst fel. Sökte på google men hittade inga andra trådar om den här frågan.

Som rubriken säger, vilka årsmodeller är de bästa enligt er för en 940 LTT?

Mvh Alexander
Senast redigerat av Fjallakergubben (17 juli 2018)

Forummoderator
17 996 Inlägg
17 juli 2018
#2
Rent logiskt sett bör väl en 940 Classic från 1998 vara bäst?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Påstängd
1 197 Inlägg
17 juli 2018
#3
LTT kom först 1995. Diffbroms satt endast som standard i FTT med automat fram tills 92(?), sitter det i min 91a tex.
Och ju senare desto bättre skulle jag också säga. En 97/98, och strunta i om det är LTT eller FTT.


94 Inlägg
17 juli 2018
Trådstartare
#4
Okej. Men vad kallas då 940 med turbo innan 95? Har sett flera annonser på blocket med LTT i rubriken och årsmodell 93 och 94 t.ex.
Senast redigerat av Fjallakergubben (17 juli 2018)

4 822 Inlägg
18 juli 2018
#5
Fjallakergubben skrev:
Okej. Men vad kallas då 940 med turbo innan 95? Har sett flera annonser på blocket med LTT i rubriken och årsmodell 93 och 94 t.ex.

då hette dom konstigt nog just 940 Turbo wink
då har dom skrivit fel för som en skrev innan så kom LTT ´95

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

83 Inlägg
18 juli 2018
#6
Du kan få köpa min 940 LTT från 96, riktigt fräsh wink

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
18 juli 2018
#7
Utifrån egna observationer vill jag säga att senare 900 modeller rostar mer än tidigare gällande Volvo 7/900 serien. Cirka 89-93 tycker jag rostskyddet verkade som bäst, då jag sett flertalet mkt misskötta och långmilade exemplar som sluppit svetsas ö.h.t medans senare modeller ofta saknar delar ur trösklar och balkar. Så om jag skulle inhandla ett senare exemplar av en 900 vagn så hade jag synat underredet ordentligt innan affär.


94 Inlägg
18 juli 2018
Trådstartare
#8
Christian S skrev:
Fjallakergubben skrev:
Okej. Men vad kallas då 940 med turbo innan 95? Har sett flera annonser på blocket med LTT i rubriken och årsmodell 93 och 94 t.ex.

då hette dom konstigt nog just 940 Turbo wink
då har dom skrivit fel för som en skrev innan så kom LTT ´95

Så då är 940 Turbo och 940 LTT identiska eller hur?
Senast redigerat av Fjallakergubben (19 juli 2018)

94 Inlägg
18 juli 2018
Trådstartare
#9
Arly165 skrev:
Utifrån egna observationer vill jag säga att senare 900 modeller rostar mer än tidigare gällande Volvo 7/900 serien. Cirka 89-93 tycker jag rostskyddet verkade som bäst, då jag sett flertalet mkt misskötta och långmilade exemplar som sluppit svetsas ö.h.t medans senare modeller ofta saknar delar ur trösklar och balkar. Så om jag skulle inhandla ett senare exemplar av en 900 vagn så hade jag synat underredet ordentligt innan affär.

Tack, ska tänka lite extra på det!

4 822 Inlägg
19 juli 2018
#10
Fjallakergubben skrev:
Christian S skrev:
Fjallakergubben skrev:
Okej. Men vad kallas då 940 med turbo innan 95? Har sett flera annonser på blocket med LTT i rubriken och årsmodell 93 och 94 t.ex.

då hette dom konstigt nog just 940 Turbo wink
då har dom skrivit fel för som en skrev innan så kom LTT ´95

Så då är 940 Turbo och 940 LTT identiska eller hur?

nej, 940 Turbo är full tryckare medans 940 LTT är lätt tryckare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

94 Inlägg
19 juli 2018
Trådstartare
#11
Christian S skrev:
Fjallakergubben skrev:
Christian S skrev:

då hette dom konstigt nog just 940 Turbo wink
då har dom skrivit fel för som en skrev innan så kom LTT ´95

Så då är 940 Turbo och 940 LTT identiska eller hur?

nej, 940 Turbo är full tryckare medans 940 LTT är lätt tryckare.

Aha okej då förstår jag!


Sök