3318
Sök

Framvagnen - vad ska bytas när det känns instabilt att köra över t.ex. järnvägsräls?

9 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#1
När jag kör precis rakt över (90 grader) så studsar ju framvagnen lite men om jag kör lite snett över så känns det lite instabilt. Det är som om man skulle kunna byta något och få det bättre.
Vem vet eller kan hjälpa mig utröna vad som ska bytas?
Krängningshämmare
Bussningar
Stabilisationsstag
???
BMW 325 som gått 15000 mil

7 486 Inlägg
25 juli 2018
#2
Börja med att kolla styrleder/styrstagsändar, spindelleder och krängningshämmarbussningar.

9 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#3
Aa det kan ju vara relaterat till styrningen eftersom det känns i ratten wink

7 486 Inlägg
25 juli 2018
#4
Jag har dessutom varit med om att alla 4 stora muttrarna som håller framvagnen hade lossat och delvis gängat upp sig på en BMW3:a.
Upptäcktes vid besiktningen.
Bilen hade före besiktningen varit inne på verkstad för åtgärd framvagn.
Men detta fall är nog osannolikt och kan lämnas utan avseende eftersom din bil är så pass gammal och muttrarna bör ha rostat fast.

9 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#5
smile  ja de sitter nog ... men tack för ditt engagemang.
Kollar under sen wink

9 Inlägg
29 juli 2018
Trådstartare
#6
Jaha, en koll ger mig att den bakre länkarmsbussningen har säckat ihop på vänstra sidan.
Kan det göra så mycket?
Själv kan jag inte avgöra om något stag eller andra bussningar är dåliga.
Besiktigades för 120 mil sen wink utan anmärkning.

9 Inlägg
29 juli 2018
Trådstartare
#7
Någon som har erfarenhet av att ha bytt denna länkarmsbussning?
https://www.bildelaronline24.se/febi-bilstein/1877456

huh?
10 427 Inlägg
30 juli 2018
#8
E46cab skrev:
Någon som har erfarenhet av att ha bytt denna länkarmsbussning?
https://www.bildelaronline24.se/febi-bilstein/1877456

Gammalt blogginlägg från 2012:
https://www.garaget.org/mypage/index.ph … ost=116253

Köpte Meyle HD som är tillverkade i solitt gummi istället för original som är oljefyllda gummi.
Har även för något år sedan bytt främre länkarmsbussningarna bak (motsvarande bussningar för bakvagnen) vilket också rekommenderas att göras, lämnade dock iväg det jobbet då man helst behöver ett verktyg för att pressa i originalliknande bussningar som jag inte ville köpa. Polybussningar går väl att montera relativt enkelt (i gamla hållarna) men vill man köra original eller originalliknande krävs det mer "elbow grease".

Googla på E46 FCAB front control arm bushings så får du nog upp mycket info.
E46 RTAB rear trailing arm bushing för motsvarande bak.


9 Inlägg
30 juli 2018
Trådstartare
#9
Tack! Mycket roligt och matnyttigt smile
Jag undrar om det finns en direkt koppling mellan denna dåliga bussning och den lite sladdriga framvagnen som känns i ratten när man kör över järnvägsräls?
Jag vill ju beställa alla delar och byta samtidigt.
Så kan det vara någon mer del som måste bytas för att få stabil framvagn?

huh?
10 427 Inlägg
30 juli 2018
#10
E46cab skrev:
Tack! Mycket roligt och matnyttigt smile
Jag undrar om det finns en direkt koppling mellan denna dåliga bussning och den lite sladdriga framvagnen som känns i ratten när man kör över järnvägsräls?
Jag vill ju beställa alla delar och byta samtidigt.
Så kan det vara någon mer del som måste bytas för att få stabil framvagn?

Det finns nog en stark koppling, lika med motsvarande bussningarna bak.

Bussningarna som sitter mellan krängningshämmarna och karossen är också ganska vettiga att byta, kostar nästan gratis och är lätta att byta fram men gör ganska märkbar skillnad på den initiala styrkänslan även om de gamla bussningarna inte ser trötta ut.

Kan ju vara lönt att börja fundera på nya stötdämpare också, bör vara slitna vid 15000mil.



Sök