3466
Sök

Obefintligt halvljus avensis vad göra?

346 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#1
Har en 2011 avensis. Halvljuset är ett skämt, näst intill obefintligt nu när det är mörkt om kvällarna. Det är rent av obehagligt att köra.
Helljuset är inte heller bra, bytte lampor till nightbreaker och visst blev den en viss skillnad, inte enorm men bättre.
Frågan är vad man gör med halvljus? Är det enda att byta lampor i strålkastare där med??

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
26 augusti 2018
#2
Hur ser strålkastarna ut? har dom blivit matta eller missfärgade kan dom behöva slipas/poleras.

- Time Attack -

* Voff voff *
10 702 Inlägg
26 augusti 2018
#3
Xenon? Dags för nya lampor helt enkelt?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

346 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#4
Ej xenon. Strålkastarna är ok, ena dessutom relativt nyligen bytt glas på pga stenskott. Inte totalt blästrade av sten o skit, så det har jag svårt att tro.
Ja byta lampor ska jag verkligen göra, även om dom inte är kast gamla. Frågan är till vilka??
Funderar på om reflektorn kan bli kass?

2 041 Inlägg
26 augusti 2018
#5
Visst kan reflektorn bli bränd och det är svårt att se det när man har projektorer.

346 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#6
MammDiin skrev:
Visst kan reflektorn bli bränd och det är svårt att se det när man har projektorer.

Hur sannolikt är det att båda pajar samtidigt? Och om det är svårt att se, hur vet man då?

2 041 Inlägg
26 augusti 2018
#7
Stahre87 skrev:
MammDiin skrev:
Visst kan reflektorn bli bränd och det är svårt att se det när man har projektorer.

Hur sannolikt är det att båda pajar samtidigt? Och om det är svårt att se, hur vet man då?

Båda lyser ju lika mycket så då borde de ju även bli dåliga ungefär samtidigt. Åtminstone modellen före hade dåliga projektorer som blev brända.

Oftast är man nästan tvungen att ta isär strålkastaren för att se om reflektorn är bränd. Men testa ta bort lampan och se om du ser något som tyder på att det skulle vara bränt.

2 336 Inlägg
26 augusti 2018
#8
Be en verkstad kolla om ljusinställningen är rätt, kan bli ganska mörkt om den är fel


346 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#9
Tack för era svar. Bilen är relativt nybes. Så inställningen bör vara korrekt men det är klart, saker händer o kan ändra sig.
Jag tar vara på era tips och beställde nyss night breaker (hittade till 50% rabatt)

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
26 augusti 2018
#10
kolla hur mycket spänning du har där framme..  del bilar har förjävla dåligt med ström framme vid lamporna.. då kan det vara vättigt att montera relä och få lite mer juice till lamporna

Kör fort så hinner inget hända...

346 Inlägg
27 augusti 2018
Trådstartare
#11
Hur mycket bör man ha?

2 251 Inlägg
27 augusti 2018
#12
Juice o ström är begrepp som oftast en oinvigd svänger sig med, utan närmare förklaring.

Begrips det att ströms strorlek bestäms av spänning och motstånd?
Juice blandar man t ex en redi grogg av.

I de två tomma hålen på väggen finns varken ström eller juice...

......

SPÄNNINGEN vid lampan är viktigast. Ska vara minst 12 Volt.
Uppemot 13 Volt när motorn är igång...
Mätt direkt på lampans anslutningar vid strålkastaren, med lyset tänt.

Och givetvis finns en slamkrypare...
Jordningen av själva glödlampan. Mät som ovan. Mäter du mot batteriets minuspol eller chassiet / motorblock, kan det visas för högt värde om jordningen är fel / för klen.


Minns hur klent kablaget var på bl a Saab.
När man drog fram ordentliga kablar från chassie och batteri, via relä och säkring, så fick man en ljusbild som ökade motsvarande ett extraljus.

För klena kablar helt enkelt!
Senast redigerat av Meaganeowner (27 augusti 2018)

346 Inlägg
27 augusti 2018
Trådstartare
#13
Tack. Multimetern åker fram ikvöll


Sök