Tjenare nu äre så att ja e så trött o snurrig men hoppas på hjälp från goda människor!
Det är så att jag var borta och e på väg hem då, kom hem sänker stereon och stängde av bilen.. Då hör jag ca 3 knackningar sen stängdes bilen av, jag vet att oljelockets packning är dålig så de ventilerar ut lite olja den vägen på ventilkåpan och jag har inte kollat oljan på cirkus 3 dagar. Och den verkar vara precis vid minimum och ja jag skall fylla på olja innan den körs nästa gång. Det knackande ljudet jag hörde var lite grövre och högre än ett vanligt ventil knack från lyftarna. Vad kan det ha varit som knackade till? Som sagt inte ventilerna för de e ju som ett *tick tick tick* o inte *Knack knack knack*..
Tjenare nu äre så att ja e så trött o snurrig men hoppas på hjälp från goda människor!
Det är så att jag var borta och e på väg hem då, kom hem sänker stereon och stängde av bilen.. Då hör jag ca 3 knackningar sen stängdes bilen av, jag vet att oljelockets packning är dålig så de ventilerar ut lite olja den vägen på ventilkåpan och jag har inte kollat oljan på cirkus 3 dagar. Och den verkar vara precis vid minimum och ja jag skall fylla på olja innan den körs nästa gång. Det knackande ljudet jag hörde var lite grövre och högre än ett vanligt ventil knack från lyftarna. Vad kan det ha varit som knackade till? Som sagt inte ventilerna för de e ju som ett *tick tick tick* o inte *Knack knack knack*..
Tacksam för svar, höörs
Kan knacka rätt illa om motorn glödtänder när du stänger av den , haft ett antal gammla Volvo som efter hård körning gått i flera sekunder efter man vridit av tändningen. Låter förjävligt och motorn går många gånger åt fel håll när de blir så hehe så brukar få stopp fort med o ha växel i o släppa kopplingen .kan ju varit de som hände dig? Brukar dock vara vanligast på bilar med förgasare eller e-insprut. Har du egr system på din bil? Brukar kunna bli så på dom med om det strular
Hej! Det är klart att en motor inte Ska glödtända, men det kan inträffa med en motor som gått långt och är full med sot i förbränningsrummen. Man behöver för den skull inte ta bort toppen och göra rent om man inte vill.
Hej! Det är klart att en motor inte Ska glödtända, men det kan inträffa med en motor som gått långt och är full med sot i förbränningsrummen. Man behöver för den skull inte ta bort toppen och göra rent om man inte vill.
Såg nu efter några svar, den glödtände inte. Motorn har gått 14000 mil så svårt att tro att den glödtände antagligen vart de lite knack för körde rätt hårt med den påväg hem, den knackar ej längre bara lyftarna man hör som e vanligt på dessa. Tack för ni tog er tid att svara ja var väldigt trött när jag skrev detta kunde egentligen väntat till dagen efter och gått ut och på började felsökningen som jag gjorde visserligen