2943
Sök

Hur långt kommer man utan generator?

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 oktober 2018
Trådstartare
#1
Ska åka och besiktiga mitt leksaksprojekt tänkte jag men generatorn är paj, och jag vill inte renovera den innan jag fått domen...

Så, vad tror ni? Hur långt kommer man med fulladdat batteri på 45ah? Alla elförbrukare kan ju vara avstängda.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 432 Inlägg
6 oktober 2018
#2
hur långt är ett snöre?? fruktansvärt svårt å säga,,  beror ju på MKt  motor,, 4 drar mindre ström än en 8a,, inspr?? då drar soppapumpen MKT ström, ,, rullmotstånd osv osv,,


Forummoderator
9 299 Inlägg
6 oktober 2018
Trådstartare
#3
granadadr skrev:
hur långt är ett snöre?? fruktansvärt svårt å säga,,  beror ju på MKt  motor,, 4 drar mindre ström än en 8a,, inspr?? då drar soppapumpen MKT ström, ,, rullmotstånd osv osv,,

Jo förvisso. Men den kommer rulla bra, en v6a är det med insprutning. Fasen. Några kilometer borde väl gå? Kan man räkna på det? 45ah är ju ganska mycket trots allt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 489 Inlägg
6 oktober 2018
#5
Har du ABS.SRS.  så kommer dom inte att funka när den inte laddar?

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 oktober 2018
Trådstartare
#6
jaka54 skrev:
Hej!
Det handlar om mil!

Så pass? Kanon, då är det lugnt. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 oktober 2018
Trådstartare
#7
zzr94092 skrev:
Har du ABS.SRS.  så kommer dom inte att funka när den inte laddar?

Skitsamma. ABS funkar inte ändå och den har ingen airbag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
26 389 Inlägg
6 oktober 2018
#8
Om jag har räknat rätt så kom jag ungefär sju, nästan åtta mil utan generator när jag skulle hämta en Volvo 240 i Vilhelmina för många år sedan.
Tidigare ägare "kände inte till" att generatorn inte laddade, bara att han hade fått skifta mellan två batterier då och då och ladda på dem..

Kul upptäckt mitt i vintern och sent på kvällen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 oktober 2018
Trådstartare
#9
Mack skrev:
Om jag har räknat rätt så kom jag ungefär sju, nästan åtta mil utan generator när jag skulle hämta en Volvo 240 i Vilhelmina för många år sedan.
Tidigare ägare "kände inte till" att generatorn inte laddade, bara att han hade fått skifta mellan två batterier då och då och ladda på dem..

Kul upptäckt mitt i vintern och sent på kvällen.

Fyfan, det kan ju faktiskt till och med bli farligt! 40mil till närmsta by och bussen kommer nästa tisdag. Då är man inte så kaxig när det är -20 ute...

Men det låter ju som om en resa på 3-4km är islugn! Ska besiktiga ”the Black Beast” innan jag gräver ner slantar i den. Bromsarna är sjyssta nu, ska bara få igång framljusen. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

16 Inlägg
6 oktober 2018
#10
Har du fulladdat batteri kmr du nog fram, körde en 940 till volvo ca 6km hade låtit den ladda några timmar, dog på parkeringen framme hos volvo

736 Inlägg
6 oktober 2018
#11
Kan ju dock tilläggas att det beror på vad som är fel på generatorn, är kolen slut så kommer man långt, men jag har två gånger varit med om att diodbryggan pajat och då laddar man ur batteriet på 10-15 minuter.


Forummoderator
9 299 Inlägg
6 oktober 2018
Trådstartare
#12
frasse4 skrev:
Kan ju dock tilläggas att det beror på vad som är fel på generatorn, är kolen slut så kommer man långt, men jag har två gånger varit med om att diodbryggan pajat och då laddar man ur batteriet på 10-15 minuter.

Aha. Ja det har jag ju ingen aning om... Bra input. Tack.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 277 Inlägg
6 oktober 2018
#13
En kompis kom ungefär 7 mil med sin cheva astro innan det var dags för batteribyte när generatorn var död.


Forummoderator
18 129 Inlägg
7 oktober 2018
#14
Jag körde 4-5 mil med en gammal Hyundai Elantra för några år sedan. När jag var 10 meter hemifrån slutade den svara på gasen och dog på min parkering... laddkabel från generator hade ärgat av men den hade klarat sig!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 486 Inlägg
7 oktober 2018
#15
Jag var i Rimbo och lekte med en MB 230 GE när generatorn slutade att ladda.

Fick låna ett reservbatteri som komplement till det befintliga.

Kom 7 mil = Bålsta innan mitt originalbatteri var urladdat så att motorn började hacka.

Bytte batteri och kom hem de återstående 5 milen.

Körde på parkeringsljus och inga andra eldrivna faciliteter engagerade.

Batteriet/batterierna på 60 Ah båda två och inte fullt laddade.

Om ABS fungerade eller ej minns jag inte.

Forummoderator
18 129 Inlägg
7 oktober 2018
#16
Lite OT för TS då jag vet vilken bil han har men bra att veta för andra som söker:
Nya bilar känner av om laddningen försvinner och stänger helt enkelt ner förbrukare som ABS/ESP och ibland servo samt AC. En sorts limpmode för att spara batteri.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

736 Inlägg
7 oktober 2018
#17
När jag fick diodfel på min 240 med mekaniskt sprut märket jag först att voltmätaren stod i botten, så jag förstod att något var fel och vände hem (ca 10 km). Sista biten gick bilen bara i 50 km/h, vilket var all bensin pumpen orkade få fram. När jag kom hem var det 6 V spänning kvar i batteriet. Det hade varit svårt att klara med en nyare bil smile Batteriet laddades upp och funkade sedan fint i 2 år till!



Sök