rcy skrev:Om nu TS funderar på en 9-5, så kommer här några tips från någon som haft ett tiotal 9-5'or, fortfarande har några stycken och har skruvat på troligtvis hundratals 9-5'or i varierande skick och årsmodell.
9-5 ger väldigt mycket bil för pengarna. Dom är ofta välutrustade och komforten är mycket bra, ändå ligger prisnivån klart under motsvarande bilar från andra märken.
9-5 är en stor och tung bil, så jag skulle sikta på 2.3 liters motorn då den har bättre vrid. 2.0 funkar givetvis, men kan upplevas som klen om man gillar att köra bil.
9-5 kom med två olika turboaggregat beroende på motorstorlek och årsmodell. Det ena var GT17 som satt på dom mindre lättryckarna, och går i Saabkretsar under smeknamnet "pappersturbon" då den är har en väldigt hög felfrekvens även med originaleffekt. Det andra är Mitsu TD04 som istället är i princip helt skottsäkert, många skruvar upp effekten till 350 häst med dom här aggregaten och åker ändå 20-30.000 mil utan problem. Dom frekventa problemen med GT17 har dock fått många leverantörer att ta fram ersättningsaggregat, så ett turboras idag kostar under 4.000:- och en timmes jobb. Att byta turbo på en Saab är väldigt enkelt jämfört med många andra märken.
Andra vanliga fel är rostiga bärarmar fram. Kostar typ 7-800 komplett med bussningar och byts på en halvtimme.
Tändkassetter fanns det problem med tidigare, men dom flesta byttes på garanti och det borde inte finnas många av den dåliga batchen kvar därute. Har den gått så här långt så lär den inte vara en av dom som hade problem.
Pixelfel i displayen är mer regel än undantag. Ett kosmetiskt fel som inte påverkar funktionen men störs man av det så finns det reparationssatser på nätet för en hundring eller så köper man en redan reparerad display för det dubbla.
Bränsleförbruking bör du räkna på runt en liter milen. Visst kan man komma under det, men det är en stor tung bil med ofta rätt mycket hästkrafter, så dom behöver en del bensin. Inget extremt, men visst finns det bilar som går billigare. Å andra sidan brukar skatt och försäkring vara väldigt billig.
Saab är ju också en av få leverantörer som faktiskt fick ordning på etanoldriften, så köper du en Biopower kan du välja att köra på etanol. Även bilar som inte är Biopower från början kan oftast enkelt konverteras.
Rost finns men är nästan alltid bara kosmetisk. Framförallt "hundbenen", alltså plåtbiten mellan bakre hjulhus och bakdörren, rostar på i princip varenda 9-5'a. Det är kosmetiskt men ser så klart inte så roligt ut.
Även bakluckan kan rosta, slår man igen den med grejer ivägen eller stöter i den i något så att lacken skadas i nederkant så rostar den gärna.
Även tanklocket är ett typiskt ställe som gärna rostar, men kostar nån hundring att köpa ett nytt om man tycker det stör för mycket.
Överlag är 9-5 en trevlig bil om man behöver storleken. Det är bra utrymme i den, man åker skönt och bagaget sväljer en hel del.
Den är känslig på olja, men håll koll på nivån och sköt service så har du en mycket slitstark och trevlig motor.
Vissa fel är vanliga, men lätta och billiga att åtgärda. Reservdelar är väldigt billiga och bilarna är lätta att skruva med och kräver sällan någon dyr specialistkompetens.
Ungefär så.
Den kan börja dricka olja vid 30 000 mil ifall den inte är välservad. Kolvringarna är de som strular
Backventil bakom ventilkopan på 04-10 pajar men räcker byta den en gång så håller den bilens livslängd
utöver de och det du sa så finns de inga direkt problem.
0
0
0
0