3880
Sök

Är det någon skillnad mellan japsdämpare och vanliga dämpare mer än ljudet??

187 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Hade på en japsdämpare på bilen innan men satte på original dämparen igen, undrar bara om det har någon betydelse rent effekt mässigt med större blås eller det e skitsamma bara ljudet som blir sportigare?

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
25 juni 2007
Du får lite mer effekt med japsdämpare, men det blir kanske ca 3hk så det e inte specielt lönt tongue

Kettunen
25 juni 2007
inte ens 3 häst får man. Tror det ligger på + - noll .....
Det är inbillnings hästar man får med japs dämp

187 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
hehe aha okey så d e bara ljudet som blir fetare inget annat hehe

Wankel
1 080 Inlägg
25 juni 2007
ska man plocka ut hästar på avgassystemet så får man byta hela avgassystemet..
du kan ha 2" system med 5" slutdämpare, själva avgassystemet blir iaf en flaskhals

MDS Västerås

177 Inlägg
25 juni 2007
Har en Fråga angående japsdämpare.

Jag vill ha ljudet som i en japs dämpare, men inte "utsendet" asså jag vill ha muller men liter mer diskret disign, fast ändå sportigt upblås. Hur vet man hur ljuddmpare låter? någon som vet var det finns mullirga ljuddämpare som inte är japs?  Tror inte det passar på min bil med japs nämligen.

253 Inlägg
27 juni 2007
Ljudet blir "dovt" men inte lika mullrigt som en te.x Simons burk, sen blir det lite mer "hackigt" ljud (svårförklarat big_smile)
Japs på turbo: http://www.garaget.org/video/g4812ct8tpij
Senast redigerat av Amstaff (27 juni 2007)

12 086 Inlägg
28 juni 2007
Det där med effekten går inte att säga, på vissa ger det inget.. på andra märkbart och på vissa blir motorkaraktären sämre.

Ljud är ju oxå väldigt persoligt.. jag tycker en japsdämpare ger ifrån sig ett "ont i huvudet" dån, ett sånt här konstant utpräglat oljud. Visst låter de fränt när man gasar men jämn gas går inte att stå ut med, tycker jag!

80 Inlägg
28 juni 2007
JapMax skrev:
Det där med effekten går inte att säga, på vissa ger det inget.. på andra märkbart och på vissa blir motorkaraktären sämre.

Ljud är ju oxå väldigt persoligt.. jag tycker en japsdämpare ger ifrån sig ett "ont i huvudet" dån, ett sånt här konstant utpräglat oljud. Visst låter de fränt när man gasar men jämn gas går inte att stå ut med, tycker jag!

Stackars mig då som har 3" raka rör å bara 2 japsizzar som dämpare!!!!
(Har ju inte kört den än då ja köpte den med trasig motor!!!) lol

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

193 Inlägg
28 juni 2007
Håller med dig JapMax!
med jämt gaspådrag låter det inte alls bra och på tok för högt!
Sedan låter det inte fel när man drar på iofs.
Men det är ju skillnad från dämpare till dämpare,
finns ju dem som låter helt ok med jämn gas också.

Det du kan byta till är väl fullflödesljuddämpare om du inte vill
ha japsutseendet. Blir ju inte riktigt samma ljud dock.

Mvh Kimme

Kockafan
224 Inlägg
28 juni 2007
min bil låter ganska ok när amn gasar men när man kör jämnt hörs ingenting i bilen.. har ju bara 1 japsdämpare på men har ett sportavags system i kartong här men har inte orkat sätta på de.. min kompis har 3tums raka rör med endast ett 4 tums slutrör den låter så mkt så man inte ens kan sitta i bilen på landsväg..

Kocken

Sök