2645
Sök

Peugeot 206 cc -01 Högerbak hjul tar i hjulhuset

56 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej!
Som rubriken lyder har jag en Peugeot 206 cc -01. Bilen har varit inom familjen i över ett år och funkat fel fritt.
Men nu på sista tiden har Högerbak hjul börja tagit i vägen i hjulhuset bak, det låter förfärligt i vänstersvängar och när man åker med passagerare samt accelerationer. Har knappt en centimeter mellan bakhjulet och hjulhuset och man ser att det skrapat i mot för man ser ren metal på vägen och skyddsplasten bak har släppt i ena fästet som ser sönder slipat ut. Det här sliter på bakhjulet och ren metallen i hjulhuset kommer sedan börja rosta efter som det inte är skyddat men måste lösa problemet innan nytt rost skydd kan läggas på.

Bilen har 16tums Peugeot fälgar. 205x45R16 original är 15 tums fälgar med smalare däck (195x55R15). Men det har funkat utan problem över ett år. Bakdäcket har ovanligt mycket Camber, orsaken till att däcket tar i. Nu är frågan vad kan vara felet? Problemet uppkom efter att jag råkade baka in i en hög trottoar kant med Högerbak hjul. Har tagit bort däcket ett antal gånger och försöka kolla men allt verkar sitta som det ska...

Hjälp uppskattas

// David

54 Inlägg
28 juli 2014
#2
Du behöver nog lämna in bilen på en hjulinställning!

Som du själv sa så tar det i pga för mycket camber? Då är lösningen nog att ställa in det rätt så det inte blir någon camber!

56 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#3
Har ingen Camber på bilen men det liknar Camber för den lutar inåt däcket haha

3 295 Inlägg
28 juli 2014
#4
Din bakvagn är slut. Sitter bussningar till hela "länkarmen" som är vanligt att dom nöts bort alldeles för mkt. Om det är riktigt illa så har det slitit så mkt så inte en ny bussning passar och då är det bara leta efter en ny bakvagn på skrote .


408 Inlägg
29 juli 2014
#5
Kolla in www.peugeot-sport-club.se
Där kan du få experthjälp gällande peugeot.

Det som har hänt(händer med alla dessa axlar) är att lagrena har rostat och gått sönder. Varför? Packboxarna nöts ut av salt och annat skit så vatten och fukt kan sippra in.

Kostnad hos en verkstad? Över 10 tusen kronor MINST.
Byta axel själv? 1 dags arbete + 4-9 tusen kronor i kostnad beroende på om du byter till en från skroten, äldre renoverad eller nyrenoverad smile

Som sagt, kika på på Peugeot forumet så får du veta mera.
Senast redigerat av pompe90 (29 juli 2014)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

9 118 Inlägg
29 juli 2014
#6
Eftersom att du har varit emot en trottoarkant så har du antagligen krökt något. Kolla alla delar ordentligt och jämnför med andra sidan får du se om det är något som ser annorlunda ut...


Evildan
29 juli 2014
#7
Gör du jobbet själv så montera fettnipplar på den nya/demonterade axelröret, då kan du pumpa i fett så dina lager håller bättre.
Fick det tipset av en välrenommerad Citroënmekaniker för 15 år sedan när jag frågade hur en kobent BX enklast lagas.

56 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#8
Tack för alla svar ska kolla mer imorgon, funkar kanon att åka ensam i bilen. Men ska ju ändå kunna ha bilen med folk och last.

2 Inlägg
13 februari 2019
#9
Hej hur gick det med din bil?

Mvh Johan

2 Inlägg
13 februari 2019
#10
Daavid skrev:
Tack för alla svar ska kolla mer imorgon, funkar kanon att åka ensam i bilen. Men ska ju ändå kunna ha bilen med folk och last.

Hej hur gick det med din bil?:)

Mvh Johan

158 Inlägg
13 februari 2019
#11
Torsionsstavarna har bäckar ihop. Vanligt fel på Peugeot, bara att byta bakaxel.


6 161 Inlägg
13 februari 2019
#12
Hej!
Om hjulet nästan ta i hjulhuset så betyder det att fjäder/stötdämpare har säckat ihop! Lägg dig under bilen och kolla!!


9 118 Inlägg
13 februari 2019
#13
Det är 4,5 år sen han ställde frågan. Förhoppningsvis har han lagat det, annars lär bilen vara skrot idag....


2 848 Inlägg
13 februari 2019
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Om hjulet nästan ta i hjulhuset så betyder det att fjäder/stötdämpare har säckat ihop! Lägg dig under bilen och kolla!!

Stötdämpare har inget med att göra om hjulet tar i hjulhuset.
Möjligen fjädern......Fast i detta fall var det med all sannolikhet lagret i bakaxeln som tackat för sig.

Får se om TS återkopplar då det var några år sen.

56 Inlägg
13 februari 2019
Trådstartare
#15
Hej är fortfarande aktiv här och trots att felet var för 4-5 år sedan så rullar bilen för fullt på våra vägar!, bilen fick sig en renoverad bakaxel och nu sitter de coils på fram axeln och sportigare dämpare bak! har ej rört torsionsfjädrarna bak ett riktigt coolt stuk är min personliga åsikt tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203154/203154-62c46899c2b73b6f46cbcf83653ed63e.jpg

6 161 Inlägg
13 februari 2019
#16
Hej!
Och vad var felet? Något måste ju ha varit av?!


2 848 Inlägg
13 februari 2019
#17
Eftersom bakaxeln blev bytt så var det säkert lagret vid "länkarmen"

Blir de dåliga så lutar hela hjulet fel.
Mycket vanligt fel på dessa.

Får se om TS. Bekräftar detta ☺

4 474 Inlägg
13 februari 2019
#18
Har bytt sådana bakaxlar på flera bilar.Vaten/salt tränger in och lager/bussningar ger sig och hjulet lutar......

56 Inlägg
17 februari 2019
Trådstartare
#19
Var lagret som gav sig, blev byte av axeln då det verkade blandade åsikter om att köra renoverings kit på lagret själv, kände att de är enklare att byta hela alltet tongue


Sök