Vad ska man då ha för låda i bilen? M46,M47? Nä det finns ju bara en låda när man pratar gammal Volvo och det är ju M90. Till en start hade vi tre stycken M90 växellådor. Två av dem hade smashad synkring på 3ans växel och en hade smashat ettan och backens drev.
Det var bara att ta reda på vilken som var vilken...
Vi hade även en M56 låda (sitter i 850 och tidiga V70) och dem ska ha samma innehåll som en M90. Den fick vi gräva fram ur snön och planen med den var att använda treans drev från den lådan. Just för att dem verkar vara uppdaterade då jag har iaf inte hört någon som smashat treans synkring på en 850 låda vid våldskörning.
Så här ser ett obefintligt drev ut. (sorry för suddiga bilder)
Och så här ska ett friskt drev se ut. Man ser också stoppringen ligga på sin plats.
För att försäkra oss om att stoppringen inte flyttas vid hård växling, så förstärker vi detta genom att svetsa fast den så vi kan växla ordentligt
Sen är det bara att stoppa i allt i rätt ordning igen.
Skämt åsido, såhär ska det se ut.
Sen på med kåpa och växelförare
Och bilen väntar i tryggt förvar...