3142
Sök

Bygga avgassystem

59 Inlägg
22 mars 2019
Trådstartare
#1
Jag har en e200 kompressor, en 1.8 liter kompressor 4a som är väldigt tyst
funderar på:* ta bort mittdämpare och ersätta det med x
                      * ta bort bakdämparen helt
                      * sportfilter

ska jag ha tjockare rör eller köra på original size? jag vill ha ett tjockt ljud, v8 muller

2 329 Inlägg
22 mars 2019
#2
Tjockleken på rören gör nog ingen större skillnad. Sedan måste jag tyvärr krossa dina drömmar... din rad 4 kan inte låta som en v8 sad


7 455 Inlägg
22 mars 2019
#3
På en bilmotor med rem- eller avgasdriven kompressor lönar det sig föga att ersätta ljuddämparen med en passbit, i avsikt att få högre buller.
Har själv erfarenhet av ovanstående från 2 bilar.
4- och 5-cylindriga.
Dock dieslar, men jag tror resultatet blir detsamma för bensinare(den som har annan erfarenhet får gärna rätta mig).
Varför jag ersatte dämparen med passbit var för att öka markfrigången (på Defender där ljuddämparen är lägsta punkten under bilen).
Enda akustiska skillnaden uppstod när jag växlade.
Då uppstod ett "bludder" när jag släppte på gasen.
Ljudfenomenet kan även höras från långtradare när de växlar.
(i o f s mulligt och skönt ljud)

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 mars 2019
#4
Med kompressor skulle jag satsa på insugsljudet. Finns inget ballare än en tjutande kompressor!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

59 Inlägg
22 mars 2019
Trådstartare
#5
hur fixar jag det?

7 455 Inlägg
23 mars 2019
#6
rejsig skrev:
hur fixar jag det?

Demontera luftrenaren och montera en "tratt" utan filter.
Skadligt för motorn - men ger "oljud".

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 mars 2019
#7
torsen skrev:
rejsig skrev:
hur fixar jag det?

Demontera luftrenaren och montera en "tratt" utan filter.
Skadligt för motorn - men ger "oljud".

Man kan montera ett enkelt skumfilter eller ett nät över tratten så slipper man få in sparvar och barnvagnar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök