Jag har en e200 kompressor, en 1.8 liter kompressor 4a som är väldigt tyst funderar på:* ta bort mittdämpare och ersätta det med x * ta bort bakdämparen helt * sportfilter
ska jag ha tjockare rör eller köra på original size? jag vill ha ett tjockt ljud, v8 muller
På en bilmotor med rem- eller avgasdriven kompressor lönar det sig föga att ersätta ljuddämparen med en passbit, i avsikt att få högre buller. Har själv erfarenhet av ovanstående från 2 bilar. 4- och 5-cylindriga. Dock dieslar, men jag tror resultatet blir detsamma för bensinare(den som har annan erfarenhet får gärna rätta mig). Varför jag ersatte dämparen med passbit var för att öka markfrigången (på Defender där ljuddämparen är lägsta punkten under bilen). Enda akustiska skillnaden uppstod när jag växlade. Då uppstod ett "bludder" när jag släppte på gasen. Ljudfenomenet kan även höras från långtradare när de växlar. (i o f s mulligt och skönt ljud)