3902
Sök

Skumt turbo problem?

Byfåne
368 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#1
Jag kör en VW Caddy TDi i veckorna och jag har börjat märka ett litet problem. När bilen har stått en längre stund(över natten eller en heldag) så saknar jag det där goa diesel vridet. Kraften får jag tillbaka efter första gången jag varvat ur motorn. Det har inget att göra med om motorn är kall eller varm det har jag provat.

Kan detta vara ett tecken på att turbon börjar bli seg? Jag har chippat den och brukar inte vänta med att låta turbon svalna, men den bör ju inte bli så varm i en orginal diesel bil.

Om det nu är turbon som börjar dö, finns det några större turbo, från en annan VW tex, som har samma fläns och passar rakt av?


80 Inlägg
28 juni 2007
#2
Årsmodell??

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

Byfåne
368 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
#3
Jetman skrev:
Årsmodell??

Det är en 97:a. 90hk TDi motor


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
28 juni 2007
#4
Du ska alltid låta turbon gå ner i varv, annars kan det bli stora skador. Det blir nog turbobyte för dig. Ett tips är att låta bilen gå på tomgång i 30 - 60 sec , så att turbon hinner gå ner i varv. Stänger man av direkt så får den inge olja, och det skadar lagren.

Lev livet, det kan ta slut fort

Byfåne
368 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
#5
Men det är ju en liten diesel turbo. Blir den så varm så man måste låta den svalna innan man stänger av bilen?


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
28 juni 2007
#6
Japp, du måste låta den svalna. Plus att låta den gå ner i varv

Lev livet, det kan ta slut fort

Skaune
28 juni 2007
#7
Du behöver bara låta den svalna efter mer hårdare körning, har du kört lungt o knappt belastat turbon, behöver du inte sitta i 60 sek o låta den svalna o gå ner i varv, men däremot som föregående säger, har du kört hårt strax innan du stänger av bilen, låt den stå o gå ner i varv o låta oljan kyla, men detta behövs som sagt bara vid inspirerad körning strax innan du stänger av motorn. Orkar du inte vänta och är rädd om din bil, investera då i en Turbotimer, som låter bilen gå på tomgång och efter viss tid stänger av sig själv.

23 Inlägg
28 juni 2007
#8
eftersom det är en diesel så laddar den fullt vid välldigt låga varv så man anstränger offtast turbon hur man än gör och diesel motorer arbetar vid ett välldigt högt tryck och mycket högre värme så i tiorin "bör" den bli varmare än på en bensinare som kör lungt så man bör nog alltid låta oljan sippra igenom en liten stund...

Byfåne
368 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
#9
Fråga nummer två då... finns det nån lite större turbo som passar rakt av? Jag vill inte byta något inne i motorn så massor av ladtryck är inget krav men ska man ändå byta turbon..



Sök