Hallojj allesammans
Jag har ganska nyligen gått och skaffat mig en elektrisk scooter, en Xiaomi M365.
250W motor och topphastighet på 25km/h.
Alla säger att elektriska fordon upp till 250W och med topphastighet på 20km/h räknas
som cykel/elcykel, och med högre effekt/topphastighet så räkas de som moped klass 1/2.
Så jag började fundera på vad som egentligen gäller, och började läsa igenom "Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner", och det skulle jag nog inte ha gjort. Så fruktansvärt luddigt alltihopa... Jag brukar vara rätt bra på att tyda lagtexter, men jag skulle nog ändå vilja ha lite feedback på just den här.
Så vi börjar väl med definitionen av vad en cykel är
Min scooter räknas alltså bara som cykel om topphastigheten är 20km/h, vilket inte är fallet då min gör 25km/h.
Samt att ordet
befordran, enligt Svensk Ordbok, betyder "Förflyttning av någon(eller något) till
bestämd plats", vilket innebär att om jag bara åker runt utan att ha ett bestämt mål så räknas den inte heller som cykel...
Så om det inte är en cykel/elcykel, vad är det då? En moped?
En moped är ett motorfordon, "...eller är försett med annan motor för framdrivande..."
Och ett motorfordon, "Ett fordon som för framdrivande är försett med motor..."
Men... framdrivande? vad menas med det?
Ordet framdrivande finns inte med i varken SAOL eller Svensk Ordbok. Däremot så finns det med i SAOB med beskrivningen "fösa boskap".
Så summa summum, min scooter är ingen cykel, ingen elcykel, och för att klassa den som moped, eller ens som ett motordrivet fordon så måste den tydligen ha en motor med någon typ av manick för att kunna fösa kossor med.
Feedback på det?