"Nästan" part i målet, därför kanske lite jävig.
Arbetade på 60- och 70-talet som serviceingenjör med MOPAR hos ANA i Nyköpng.
ANA hade, i syfte att begränsa antalet reservdelar, bestämt sig för att endast importera vissa modeller av Chryslerbilarna och bland de modellerna även begränsa urvalet av motorer, växellådor, bakaxlar, framvagnar, elsystem m m.
Nämnas bör även att alla MOPAR-bilar som passerad ANA hade varit delvis nerplockade och (om-)lackerade i (original-) kulör och rostskyddsbehandlade samt "omutrustats" med andra däck(Michelin X), andra stötdämpare(Monroe gasstötdämpare), annat batteri(större), andra strålkastarinsatser(Marchal) samt på en del modeller "bättre" framstolar = omstoppade.
PolisValianterna hade SAAB-stolar.
Tyvärr skedde en "sidoimport", av främst Valianter, av ett OK-ägt företag till mestadels TAXI.
Företaget var baserat i Göteborgsregionen.
Deras bilar importerades med trumbromsar fram och klenare/mindre trumbromsar bak samt enklare(billigare) standardutrustning.
ANA fick lida mycket för att de inte lagerförde delar till dessa, framför allt TAXI-bilar, vilket gav MOPAR-bilarna oförskylld kritik.
Har själv, naturligtvis, ägt några MOPAR-bilar.