12 augusti 2019
Trådstartare
Installerade idag en uppsättning coilovers hos Mekonomen verkstad. Bad dem ställa in lägsta höjd till att börja med. Bilen blev jätte snygg och perfekt låg i min mening. Problemet kom dock efter ca en mil, något metalliskt ramlade av, visade sig var en bricka som satt under bakre fjädern, skruvade fast fjädern underifrån. Tyvärr förstod jag inte detta direkt då jag endast hittade bulten och inte brickan. När jag skulle backa upp till den blänkande bulten i bakspegeln så hörde jag ett konstigt ljud när jag lade i backen.
Ljudet försvann och jag kom fram till min destination. När jag körde hem igen kom jag ytterliga några km innan nästa metalljud hördes. Nu hittade jag en bricka och kröp ner underbilen för att inspektera. (Hittade då att det var dessa brickor med bultar som lossnat, båda två på bakre fjädrarna.)
Ljudet blev nu mycket värre och jag puttrade hem långsamt men stannade efter ett tag och funderade på vad jag skulle göra. Körde dock hem igen, inte jätte långt kvar.
Ljudet låter ungefär som att något "tar i" eller "skaver" ganska ljudligt, och jag tycker ljudet låter som det kommer från framvagnen. Känns konstigt då det ramlade saker från bak, men det känns verkligen som fram då ljudet ändras vid tex frikoppling och motorbromsning. Känns lite random men ibland låter det inget och det känns mer när farten minskas helt enkelt.
Vad kan det vara som denna bilverkstad missat här egentligen?
Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian