caromania skrev:
Jag tror Malus vänder på problemet. Eller fattar jag fel? Nyckeln går inte att vrida men bilen går att starta. Om inte bilen har en massa elektronik i tändningslåset (immobilizer etc) så kan det vara vettigt att försöka smörja låset.
Egentligen är det en dum idé pga att oljan kan ställa till med oreda, men en grafitspray kan lösa upp det om det är stift som hakar. Annars är ju frågan, montera bort rattlåset eller byta tändningslåset. Jag skulle satsat på och lagt pengar och arbete på tändningslåset.
Aldrig aldrig aldrig "smörja" ett cylinderlås med annat än grafit pulver.
"Möjligen" kan man smörja med vapenolja och/eller krutlösare.
Köpte för några år sedan en ett par år gammal Defender där föregående ägare "smort" dörrlåset med "låsolja".
Låscylindern hade (naturligtvis) "beckat igen" så den inte ens tillät nyckel att gör entré, än mindre cylindern att rotera.
Mindes då det "gamla SAAB-tricket" som kundmottagarna använde, då kunderna klagade på dörrlås som inte fungerade.
Kundmottagarna utrustades vintertid med krutlösare och vapenolja i behändig fickförpackning.
Det lås som motstår den behandlingen har jag inte stött på.
Vapenolja är inget annat än grafitpulver upplöst i lättflyktigt lösningsmedel.
Lämnar således inget annat än grafitpulver efter sig - absolut inga petroleumrester.
Vad krutlösare består av vet jag inte, men är efter en tids behandling av låscylinder oslagbart.
Berätta gärna vad som är effektivare - om det finns något - med låscylindern kvar i dörren.