- Uppdatering -
Efter att nästan hela semestern hade gått för att försöka få bilen att gå samt inte strula gav jag upp...
Fick en bra tomgång när jag flyttade LMM men inte mer än så.
Efter att man hade kört bilen varm började den gå som en påse nötter, drog man ur lambdasonden gick den bra igen så köpte några sonder och testade men samma resultat med alla, nya som begagnade.
Och drog man den började den misstända vid högre varv.
Testade byta alla tänddelar som rotor, fördelarlock, alla tändkablar, tändspole, stift, tändsteg mm.
Inget hjälpte så kände det inte gick hålla på längre... Tid är pengar som man säger.
Kom upp ett PNP vems 3.8 tillsalu med separata mototron tändspolar som enbart hade gått en sommar.
Tog med en kompis och stack iväg 4h enkel resa och plockade med det hem.
Full fart sen och skruva!
Borra upp insug och i med insugstemp, montera spolar, dra kablar osv.
Kastar upp lite bilder.
La dit spolarna med plåten för att se om det skulle fungera vilket det verkade som!
Packbox för att plugga fördelaren som man slipper se den skiten framöver
Fick tips om att kasta in kärlet i diskmaskinen av en kompis. Blev bättre min inte bra. Tänkte jag kastar i insug mm så blir de rent med.
875cc spridare på plats.
Nya packningar igen när delar ännu är bortplockade.
Pneumatikanslutningar och slangar blev det nu med. Blir svarta slangar framöver man inget som fanns i staden.
Nya kablar i skärmarna.
Efter uppstarten åkte vi 2-3 mil och gjorde en väldigt grov mapp. och märkte vi inte kunde justera något laddtryck med mac-ventilen.
Några dagar senare testade vi igen och fick fortfarande inte upp eller ner laddtrycket.
Åkte sen hem och rev isär turbon med en polare en en kväll och portade upp WG-hålet från 18mm till 25.5mm samt fräste ur så luckan skulle kunna öppna mer.
Fick ner grundladdet från 1.3bar till 0.5 bar.
Men fortfarande kunde vi inte justera laddtrycket. Till sist gav vi upp och kopplade mac-ventilen på enbart den främre då polaren märkte att den främre anslutningen (mottrycket) läckte rakt ut. Efter omkopplingen kunde vi justera laddtrycket som vi ville.
Innan
Efter
Halvvägs av portningen.
Klart!
Inredningen börjar komma på plats igen. Fick även bli en billigare platta för att ha koll på sprutet.
Söker dock svarta tokfräscha helskinnstolar fram från 940.
Mysbild.
Har TB58-snurra, vi får ingen bra kontroll på denna turbo. Surge är något vi hamnar i straxt efter 1bar. Justerat på kammen, tändning osv.
Pratat med många kunniga inom ämnet nu som rekommenderar mig att byta, bad om att få en anpassad kam man inget personen ville göra så länge jag hade denna turbo då jag inte kommer bli nöjd i alla fall.
Så i vinter blir det turbobyte.
Väljer lite mellan en Super HX35 eller Borg Warner 200SXE.
Någon som har erfarenhet av dessa tillsammans med rödblockare? Vilken är att föredra och varför?