Brådhis skrev:
Ett extraktorgrenrör är väl inte att betrakta som pengar i sjön vid sugtrimning?
Friskluftsintaget till filterboxen original går definitivt att förbättra på en 740/940.
//Brådhis
Grenrör...
Allting är relativt. Har man dubbla 48:or och har byggt en 2,5l maskin så gör det säkerligen skillnad, men på (i princip) standardmotorer har jag aldrig upplevt någon skillnad.
Googlar man runt lite så verkar det vara fler som känner så. Länkade ju tillochmed ett klipp dom testade.
Friskluftsintag, visst, men hur mycket förbättrar det egentligen? Är det flöde eller lägre insugstemp man är ute efter eller kanske båda två? Skulle bli ytterst förvånad om TS (med de delar som har listats) trimmar sin B230 så hårt att insugssystemet är en begränsande faktor i sammanhanget.
Jag skulle säga att original är bra utformat. Släpper in luft och är utformat så att det inte flyger in en halvliter lera och ett hekto sand i boxen varannan mil.
Edit:
Jag kanske är jätteskeptisk och negativ nu men under åren har jag byggt upp en skepticism emot mycket som skrivs inom "volvotrimvärlden". Det är inte helt ovanligt att folk bara antar massa saker och monterar delar "för att alla andra gör det", när delarna i själva verket gör väldigt lite/ingenting.
Min personliga favorit är när kepsgrabbar chippar sina 740/940 turbo med flashiga chip.
Det inte många vet är att 99% av postorder chippen gör... nada... Tar bort fuelcut och flyttar varvstopp typ (i bästa fall).
Helt övertygad om att placeboeffekten slår hårt. Motorn mullrar kanske lite mer med extraktorgrenrör och insugsljudet från en modifierad luftfilterbox är härligt att lyssna på, men ger det någon effekt?
Tveksam.