2266
Sök

hjälp min bil vill inte gå på alla cylindrar

49 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
#1
det gäller då en opel omega 2.0 insprutare en 92 jag bytte te mig den för en vecka sne på vägen hem gick den bra i början men sen efter halva vägen gick den kasst på bara 2 cylindrar så de va bara att börja bogsera hem.

har bytt tändstift tändkablar rotor och fördelarlock men de hjälpte inte. bilen startar altså o går men går dåligt den går ej o köra så bra heller.
går ej upp i temp heller så alvarligt normalt ä de.

så ja vill gärna ha tipps om va de kan va stiften blir blöta och har kollat så dom tänder o de men inget händer.

kan de va kamremmen???den byttes i maj står de poå den. i o me att de hände bara så där när ja körde typ.

607 Inlägg
27 juni 2007
#2
kamremmen var det på min audi. den gick bara på nån cylinder innan ! bytte remmen sen gick den sen gick den perka

Brynäs tigers

Bessewisser
556 Inlägg
28 juni 2007
#3
Kollat styrboxen?

//SkyNard

How low

49 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
#4
men bilen startar o så borde den inte va stendö om boxen ä kass eller??

Skaune
28 juni 2007
#5
Om det nu skulle vara sån att din kamrem satt fel skulle de få andra konsekvenser, dessutom skulle den inte gå bra för attt sen gå sämre. Då hade den gått kasst helt och hela tiden. Nu är jag ingen bensin expert, men kan det vara så att du har otillräckligt tryck i någon av spridarna?

5 710 Inlägg
28 juni 2007
#6
Hmmm:/...har du konstaterat VILKA 2 burkar den inte går på?
Sätt på di tjocka handskar, ställ den på tomgång (om det går) och ryck en tändkabel i taget.
Tar du bort en kabel på en cylinder som fungerar hör du det tydligt då det fattas ytterligare en burk....blir det ingen skillnad på gången betyder det att den cylindern inte fungerar.
Varför den/de inte fungerar kan ju bero på flera saker, dålig komp, trasiga stift, täppta spridare mm.

MVH Jonas
..............

49 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
#7
den går inte på 1an o 2an förstiften ä blöta allastift ä bytta allt sånt ä bytt.  nej ja menar kammremen satt ju rätt i början altså för bilen gick kanon men den kan ju ha hoppat nån pigg bara för den kanske va dålig spänd eller nått??

spridarna ä kollade

21 761 Inlägg
28 juni 2007
#8
Eftersom stiften är blöta så borde det komma tillräckligt med soppa till dem tycker jag, då är det gnistan som du får kolla. Ta loss ett stift i taget och håll den gängade delen mot motorblocket, kör startmotorn några varv och se om det kommer gnista vid elektroden.

49 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
#9
gnista kommer de alla stift ä bytta tändkablar rotor och fördelar lock me

49 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
#10
kollat lite igen har man i tändkablarna te cylinder 3 och 4 dom närmast väggen altså då går han igång tar man bort dom o låter dom andra sitta kvar då startar han inte så han får gnista de ä kollat.

kan de va toppen som gett sig ev?? eller va kan de va för fel bensin o gnista kommer de. har provat o rykt kontakter te lamdasonden men då dog bilen så då antar ja den funkar även motorkontroll lampan lyser men de kan ju bero på den inte går rent heller

49 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
#11
ja nu hände nått annat jävligt ida då kollade tändspolen de sitter ju en kontakt i den som går nånstans så ja prova o sätta den kontakten brevid altså i ett tomt kontaktdon typ vred runt ja då sten dog hela bilen ingen ström eller nått inget funkar längre den ä sten dö batteriet ä laddat men sten död!!!!!!!!! kan de va boxen ja sabbat nu då eller?? vart sitter den boxen???

study
772 Inlägg
28 juni 2007
#12
jag skulle tro att det är någon av tändspolarna som har pajat.

49 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
#13
kollat lite igen bilen starta igen va batteriet som vart urladdat typ nån av tändspolarna ja har bara en men. o bilen startar ju lätt o så men kan de va den ändå???

905 Inlägg
2 juli 2007
#14
kolla kamremmen som du var inne på.  var samma problem som med min vectra 90 med 8v 2.0 insprutare. kan vara nån kugg som är borta på denna så den har halkat efter. min kamrem gav upp till slut.. var inte många kuggar kvar.. big_smile  då är man glad att man bara har 8v så den klara sig från ventil krock. är juh enkelt att bara kolla så allt står rätt till och att kamremmen ser fräsch ut, sen är dom billiga också så det kan vara värt att byta en gång extra.


Sök