Hunted skrev:
Satan vad glad jag blev att se att det är liv i den här tråden igen! Och wow så bra allting blir!
Tack! Kul och se att det fortfarande finns intresse efter så lång tid!
andreas_1996 skrev:
Åh coolt håller tummarna 😄
Tack o bock!
Funkiee skrev:
Så sjukt kul att allt gick få fint på bes!
hur ser framtiden ut för dig och bilen med denna tråd?
Jo, men det vart en liten ombesiktning som nu är löst
Just nu är tanken att försöka köra så mycket som möjligt i sommar.
På sikt kommer jag nog ha den som långresebil , eller kanske dragbil för att transportera andra bil projekt
Men tråden närmar sig nog tyvärr sitt slut, som troligtvis blir efter effektmätningen som är tänkt att göras kring
1:a Maj. Efter det låter jag tråden vara öppen en stund om nån har en fråga eller nått. Sen sätter jag tråden på status avslutad.
Men! Det kommer nog inte ta slut där, för jag har redan planer på ett
nästa bygge, där jag tänkt att leverera minst lika mycket bilder som i denna. Men denna gång bygga något lite mer
"effektfullt" Fast innan dess behövde de
tvättas och vaxasInnan besiktningen dvs, för att förbättra
oddsen lite
eller nått.. men till sist så
Så med det avklarat så kändes de bra att göra ett filter och oljebyte.
Och med cirka 200 km kört sen första oljebytet efter motorstart och kamaxelinkörning så vart oljan ganska svart.
(dvs. detta blir olje byte nr. 2, eller 3:e påfyllning av ny olja)I det svarta oljan hade "chip detectorn" som tidigare monterats i oljetråget, samlat upp ett superfint metall spån som troligtvis kommer från den nya kamaxeln, som slits in tillsammans med nya lyftare och dylikt.
Men till stor sannolikhet också från samtliga cylinderlopp som blivit borrade av motorverkstan.
För när de borrar upp cylinderloppen så lämnar de efter sig en yta som är tänkt att klibba bättre
med motorolja. Ytan ska samtidigt kunna "köras in/slipas in" mot kolvarna med nya kolvringar.
När alla nya ytor "körs in/slipas in" på nytt så lämnar de efter sig detta spån.
(Är va de sa på motorverkstan iaf. så skräm mig inte nu med att de blir fett med kaos snart) Med trygghetskänslan i behåll så vart de bara göra rent och skruva tillbax..
..och fylla på ny motorolja.
Men med för mycket tid framför dessa oändliga oljetrådar som går att hitta på alla motorforum, så
har jag till sist valt att köra en motorolja från Payback.
(Leverantör: Schaefferoil från St.Louis i USA)Och då jag ärligt kan säga att jag är en märkesfanatiker när det kommer till olja, så kanske man kan
undra varför jag valt en olja jag iaf. själv aldrig tidigare sett.
Och svaret är att det vart den enda helsyntet oljan jag kunde få tag på med ett lågt vinter värde
5w-50
som innehåller hög halt av Zink...
Zink
Zink
Zink, eller ZDDP, eller
Zinc dialkyldithiophosphates,
hela 1519ppmOch vad det i "lång historia kort" handlar om, är att
ZDDP är ett
slitage-skydds-additiv som efter allt hårdare miljökrav genom åren, långsamt har minskat i dagens
"moderna bil oljor" .
Jag är inte expert, men med kort efterforskning bland internets
fake-fakta kan man läsa sig fram till att äldre motorer med mekaniska eller så kallat
"flat tappet" kamaxlar, vare sig de är mekaniska eller hydrauliska, behöver höga värden av ZDDP för att hålla slitaget nere.
Nyare oljor utan ZDDP har andra additiv för att hålla slitaget nere, men diverse motorentusiaster av den äldre kalibern är än så länge lite skeptiska till detta, och diskussioner kring ZDDP är inte svårt att hitta om man börjar gräva lite.
ZDDP finns dock fortfarande i många märkesoljor av typen "
Classic, de ena och de andra", men dessa är nästan uteslutande i viskositeten 20w-50, där
20w inte lämpar sig för Norrländska vintrar.
Men! innan den här tråden drar mot ett nytt oljekrig så häller jag i
Sen gjorde jag en testfilmning på en kort körning.
(OBS, Vill varna för att ljudvolymen ökar kraftigt det filmas utifrån)
https://www.youtube.com/watch?v=CUukBU36v_MEfter det skulle de tankas, hoppades på någorlunda bra bränsle förbrukning..
(Körd sträcka sen senaste tankning)Men den drömmen kan jag köra upp nånstans
(Mängd bränsle som kom i sen senaste tankningen)2,4 l/mil ... ... ...
Aja, det va fint väder iaf
Tack för tagen tid!
Återkommer med bokning på effektmätningen