rcy skrev:
Du måste börja lyssna på vad jag säger, annars är det här ganska meningslöst.
Jag har aldrig hänvisat till magi. Aldrig någonsin. Jag inser att oljeklassningar kan verka som magi för dig eftersom du uppenbarligen inte har minsta lilla fundamentala susning om vad dom innebär, men det är ingen magi inblandad, jag lovar.
Jag har aldrig påstått att en olja med en klassning är bättre än en olja utan klassning. Dom kan vara i princip identiska, men det är omöjligt att veta. Och, som jag upprepat så många gånger nu, det är omöjligt att kalla en olja bra eller dålig om du inte vet exakt vad den ska användas till.
Jag har aldrig påstått att en motor kommer att gå sönder så fort du häller i en olja med fel klassning eller till och med utan klassning. Allt detta är saker *du* påstår att jag sagt.
Vilka bilar och motorer jag rivit är helt irrelevant, eftersom det är min högst personliga och i sammanhanget marginella erfarenhet. Jag har aldrig sagt åt någon att lyssna på *min* kompetens eller *min* erfarenhet då jag inser hur fruktansvärt begränsad och obetydlig den är jämfört med biltillverkarnas. Det är bara du som tror att din personliga erfarenhet övertrumfar miljarder i utvecklingsbudget, tusentals ingenjörer, tusentals timmar i labb och miljoner mil i miljoner bilar över hela världen.
Det *jag* har sagt är att DU KAN INTE GARANTERA ATT DET FUNGERAR! Dels för att det är i princip tekniskt omöjligt att garantera en sådan sak, men även för att du bevisligen inte har en aning om vad du pratar om. Att säga att alla klassningar funkar i alla bilar är ungefär lika sant som att säga att H4-lampor passar i alla strålkastare.
Jag har sett vad som *kan* hända när man kör med fel olja. Det är inte samma sak som att det *kommer* att hända varje gång, men varför i helvete ska man ens ta risken?
Din "livstids garanti" som du så fint lovar är bara tomma ord. Om du kan utlova en livstids garanti som gäller alla som följer dina råd, där *DU* måste bevisa att det inte var dina råd som rasade motorn, då ska jag lyssna på dig. Men så länge du lägger bevisbördan på dom som följer dina råd eftersom dom själva inte har en aning, så är din garanti bara skitsnack och det vet både du och jag!
Biltillverkarna däremot står bakom sin garanti. Följer du deras rekommendationer och motorn ändå går sönder, så kommer dom att stå för det. Därför säger jag till alla som frågar att dom bör följa tillverkarnas krav. Inte för att jag vet bäst, men för att *tillverkaren* vet bäst, och till skillnad från dig så står dom för vad dom säger.
Du får köra dina bilar på spillolja om du så vill, det skiter jag fullkomligt i. Det kanske fungerar jättebra, vem vet, men *risken* för ett haveri ökar betydligt.
Men när du rekommenderar dina idiotiska idéer till andra som frågar om råd eftersom dom själva inte är insatta, då kommer jag att protestera! Varenda gång! Anledningen att dom frågar om råd är givetvis för att dom själva inte kan avgöra vad som är rätt och fel, och att nån då skulle passa på att att utge sig för att vara insatt och därmed lura dom gör mig faktiskt helt vansinnig.
Antingen står du för vad du säger och tar konsekvenserna om det blir fel, eller så är du tyst!
Richtenb skrev:
RCY, Biltema 36-909 funkar for nästan precis varenda bil som existerar. Du behöver bara läsa på första sidan men det kanske är problematiskt?
Hahaha kört en Toyota några 1000 mil, du är rolig du. DU kan fortsätta att tro att mitt resonemang är baserat på det. Mitt testande, undersökande, läsande sträcker sig väldigt långt. Men det är tacksamt att ta din roll. Du kan bara hänvisa till fakta, Hitta på historier om att det har varit oljans fel i motorhaverier där du inte ens nämner biltyp, Du har extremt svårt att hålla dig till scoopet för tråden eller har det bara varit Nissan king Cab 2000 som du öppnat upp? Du kanske kan berätta exakt vilka bilar som haft dessa sk oljehaverier?
Man får inte ett motorhaveri av att köra på Biltemas 36-909 i sin BMW trots att den inte har sin magiska BMW klassning som du tror är livsavgörande. Men man kanske sparar mycket pengar på det. Du missar hela poängen!!
jaka54, helt rätt men allt handlar om att rcy tror att den magiska ex BMW LL-04 helt plötsligt förvandlar oljan till något helt fantastiskt för en BMW och att den går sönder direkt om Du kör på någon annan olja som inte har BMW LL-04 klassningen. Vi pratar fortfarande Helsyntet.
Jag är helt överrens med dig om att man inte bör köra en olja utan klassning. Men är det stor ekonomisk skillnad för varje oljebyte så menar jag att det är fullständigt skitsamma om oljan har BMW LL-04 eller inte i dIn BMW 320 E46. Den kommer hålla precis lika länge oavsett.
Kan man hitta en olja med rätt klassning, ta den. Det kan dock vara problematiskt i många fall av importerade bilar utan att bli ekonomiskt ruinerad. Men motorn går ju sönder direkt enligt rcy om du inte följer de magiska oljeriktlinjerna....