S40 t4 årsm 99 (19 k mil). Chippad, öppet filter, 3" från katten 4" utblås. Köpt bilen som den står för 1000 kr och enligt förra ägaren är det förmodligen bara Lambdasonden som behövs bytas (gick igenom bes 2015 UA, 2016 förhöjda värden på tomgång. Har nu stått orörd i ca 1 år. Har en repfond på typ 8 tusen i tanke.
Det som är bytt idag: Spjällgivaren, tomgångsmotor, tändspolarna, tändstift, batteri.
Felet: Bilen går bra nu, men endast upp till ca 2500-3000 varv, då med plattan i mattan händer ingenting, han går inte över 3000.. Tappar all kraft och dalar ner, och bluddrar. Växlar man, då kommer trycket igen, men bara för den lilla stunden innan man måste växla igen. så den går alltså felfritt mellan 1-3000 varv. Turbon låter fint & suger in bra med luft. Har ej kollat några koder eftersom motorlampan inte lyser.
Felsökt: Tryckrör, Insug, vacuumslangar, topplockpackning, turbo. Allt detta verkar vara OK, inte helt 100% på insugsröret, svårt att se och att komma åt.
Har ni några tips om vad mer man bör kika på som kan vara relevant till mitt problem? Kliar mig bara i huvudet just nu. Oerhört tacksam för svar.
2019 Vi lyckades köra bilen till polarens hus nån mil bort. Dock höll vi nästan inte att komma uppför backen, så svagt gick den.. Bluddrade och dog precis när vi kom upp. I samband med detta började Lambdasond lampan att lysa. Så vi köpte en kodläsare, den visade "too lean". skall kolla upp koden igen i helgen.. kommer inte ihåg den nu.
Det som kommer att hända framöver är att vi kommer att byta lambdan som sitter på katten. Nu skall biljäveln fixas innan snön kommer!!
Senast redigerat av Lamatz (11 oktober 2019)