3159
Sök

Krånglande xenon Bmw e46 -03

5 Inlägg
27 mars 2020
Trådstartare
#1
Tjena! Jag fick tag i ett par lyktor med xenon i halvljuset (projektorlins) till min e46 touring som det original sitter halogen i, med bara tändning på så funkar det utan problem men sen när jag startar bilen så blinkar de hejvilt sen slocknar dom helt och då varnar det för lampfel på instrumenten. Har fått berättat för mig att de ska vara plug and play så tänkte att jag provar men så verkar de inte vara. Då jag inte är speciellt duktig på el överlag så söker jag lite hjälp och tips. Mvh Joel

297 Inlägg
27 mars 2020
#2
Du behöver koda om din ljusmodul så "bilen" vet att det sitter xenonlampor istället för halogen då dom drar olika mycket ström. Halogen 50w och xenon 35w om jag inte minns fel.  Med andra ord så tror bilen att en lampa är trasig och bryter strömmen. 
Ska eftermontera xenon på min e46:a med faktiskt. Kommer dock eftermontera nivåreglering och strålkastarspolning för att slippa problem vid besiktning.
Mvh
Senast redigerat av Naslund93 (27 mars 2020)


5 Inlägg
29 mars 2020
Trådstartare
#3
Naslund93 skrev:
Du behöver koda om din ljusmodul så "bilen" vet att det sitter xenonlampor istället för halogen då dom drar olika mycket ström. Halogen 50w och xenon 35w om jag inte minns fel.  Med andra ord så tror bilen att en lampa är trasig och bryter strömmen. 
Ska eftermontera xenon på min e46:a med faktiskt. Kommer dock eftermontera nivåreglering och strålkastarspolning för att slippa problem vid besiktning.
Mvh

Tack för svar! En fråga då, hur kodar man om ljusmodulen då? Eller går det att plocka ljusmodulen från en bil som har xenon original? Eller kan man sätta något motstånd av nått slag?

297 Inlägg
29 mars 2020
#4
Jooeleriksson skrev:
Naslund93 skrev:
Du behöver koda om din ljusmodul så "bilen" vet att det sitter xenonlampor istället för halogen då dom drar olika mycket ström. Halogen 50w och xenon 35w om jag inte minns fel.  Med andra ord så tror bilen att en lampa är trasig och bryter strömmen. 
Ska eftermontera xenon på min e46:a med faktiskt. Kommer dock eftermontera nivåreglering och strålkastarspolning för att slippa problem vid besiktning.
Mvh

Tack för svar! En fråga då, hur kodar man om ljusmodulen då? Eller går det att plocka ljusmodulen från en bil som har xenon original? Eller kan man sätta något motstånd av nått slag?

Jag använder ncs-expert. Det jag har läst mig till på diverse engelska forum så ska du kunna ta ljusmodulen från en med xenon original. Ska gå att sätta ett motstånd med.


5 Inlägg
29 mars 2020
Trådstartare
#5
Naslund93 skrev:
Jooeleriksson skrev:
Naslund93 skrev:
Du behöver koda om din ljusmodul så "bilen" vet att det sitter xenonlampor istället för halogen då dom drar olika mycket ström. Halogen 50w och xenon 35w om jag inte minns fel.  Med andra ord så tror bilen att en lampa är trasig och bryter strömmen. 
Ska eftermontera xenon på min e46:a med faktiskt. Kommer dock eftermontera nivåreglering och strålkastarspolning för att slippa problem vid besiktning.
Mvh

Tack för svar! En fråga då, hur kodar man om ljusmodulen då? Eller går det att plocka ljusmodulen från en bil som har xenon original? Eller kan man sätta något motstånd av nått slag?

Jag använder ncs-expert. Det jag har läst mig till på diverse engelska forum så ska du kunna ta ljusmodulen från en med xenon original. Ska gå att sätta ett motstånd med.

Ljusmodulen menar du ljusvredet då? Å alla kontakter passar direkt bara?

Forummoderator
18 008 Inlägg
29 mars 2020
#6
Jooeleriksson skrev:
Naslund93 skrev:
Jooeleriksson skrev:
Tack för svar! En fråga då, hur kodar man om ljusmodulen då? Eller går det att plocka ljusmodulen från en bil som har xenon original? Eller kan man sätta något motstånd av nått slag?

Jag använder ncs-expert. Det jag har läst mig till på diverse engelska forum så ska du kunna ta ljusmodulen från en med xenon original. Ska gå att sätta ett motstånd med.

Ljusmodulen menar du ljusvredet då? Å alla kontakter passar direkt bara?

Nix. Ljusmodulen är en liten databox som sitter någonstans i bilen.

Har ljusen automatisk höjdreglering? Har bilen strålkastarspolning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
29 mars 2020
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Jooeleriksson skrev:
Naslund93 skrev:

Jag använder ncs-expert. Det jag har läst mig till på diverse engelska forum så ska du kunna ta ljusmodulen från en med xenon original. Ska gå att sätta ett motstånd med.

Ljusmodulen menar du ljusvredet då? Å alla kontakter passar direkt bara?

Nix. Ljusmodulen är en liten databox som sitter någonstans i bilen.

Har ljusen automatisk höjdreglering? Har bilen strålkastarspolning?

Oklart kan justera inifrån på ljusvredet, spolning finns det på den

297 Inlägg
29 mars 2020
#8
Jooeleriksson skrev:
Hybrid_ skrev:
Jooeleriksson skrev:
Ljusmodulen menar du ljusvredet då? Å alla kontakter passar direkt bara?

Nix. Ljusmodulen är en liten databox som sitter någonstans i bilen.

Har ljusen automatisk höjdreglering? Har bilen strålkastarspolning?

Oklart kan justera inifrån på ljusvredet, spolning finns det på den

Jo ljusmodulen är ihop med ljusvredet.
Har du halogen original så har du inte automatisk nivåreglering.
Går eftermontera för att slippa problem vid besiktningen.
Kontakten passar.
Senast redigerat av Naslund93 (29 mars 2020)


5 Inlägg
30 mars 2020
Trådstartare
#9
Naslund93 skrev:
Jooeleriksson skrev:
Hybrid_ skrev:

Nix. Ljusmodulen är en liten databox som sitter någonstans i bilen.

Har ljusen automatisk höjdreglering? Har bilen strålkastarspolning?

Oklart kan justera inifrån på ljusvredet, spolning finns det på den

Jo ljusmodulen är ihop med ljusvredet.
Har du halogen original så har du inte automatisk nivåreglering.
Går eftermontera för att slippa problem vid besiktningen.
Kontakten passar.

Fasiken så Grett! Tack och bock, ska prova byta nästa vecka å se om de funkar😁


Sök