3434
Sök

Begagnade Bilar ( Miltal)

5 Inlägg
12 april 2020
Trådstartare
Hejsan!

Om man tänkt köpa en begagnad bil, hur många mil är OK att den har gått? Eller ska man inte fastna allt för mycket på miltalen, utan mer hur den är skött?

Är intresserad utav Audi A5 Sportback årsmodell 2010-2012, men dom flesta har gått runt 20.000 mil.
https://www.riddermarkbil.se/audi/czy011
Tack på förhand!
Senast redigerat av tobben0 (12 april 2020)

4 824 Inlägg
12 april 2020
skulle 20000mil på en 10år gammal bil vara mycket? det blir ju bara 2000mil/år och det får väll anses vara rätt normalt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
18 131 Inlägg
12 april 2020
Diesel som den länkade eller bensin? De varierar en del i kvalitet på dessa. Undvik bilar som rullat longlife-service.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 732 Inlägg
12 april 2020
20k mil oavsett bilmärke och modell så är vanligtvis hjulupphängningen utsliten dvs bussningar, stötdämpare, kulleder och hjullager.
Om nu inte allt det är bytt annars så lär dom behöva bytas inom närmsta åren efter köp.

6 216 Inlägg
12 april 2020
Hej!
Är bilen fin , priset bra och allt funkar så är det väl bara att slå till!
Personligen tycker jag att 20000mil på tio år är mycket då jag bara kör ca 1000mil per år med min vardagsbil men bara ca 100-200mil med "sommarbilen"

7 486 Inlägg
13 april 2020
tobben0 skrev:
Hejsan!

Om man tänkt köpa en begagnad bil, hur många mil är OK att den har gått? Eller ska man inte fastna allt för mycket på miltalen, utan mer hur den är skött?

Är intresserad utav Audi A5 Sportback årsmodell 2010-2012, men dom flesta har gått runt 20.000 mil.
https://www.riddermarkbil.se/audi/czy011
Tack på förhand!

En mycket intressant och delikat fråga.
Först och främst måste man veta ditt användningsområde för bilen i fråga, därefter din budget, och slutligen din kunskap om bilar.
En småbarns- eller hundfamilj bör välja en kombi eller SUV. För övriga egalt med karosstyp.
Tål din budget en ny bil så är det ett alternativ, men av din fråga framgår att du är ute efter en begagnad bil.
Vill du ha trygghet ekonomiskt så väljer du en bil som rullat max 10.000 mil och inte är äldre än 10 år.
Finns vissa smärre avvikelser hos en del försäkringsbolag.
Om du helförsäkrar bilen så har du, under ovanstående premisser, en grundtrygghet mot stora kostnader för åtgärder på drivlinan med en självrisk på 2.000:- (hos Folksam).
Har du ambitionen att snabbt bli autodidakt bilmekanker väljer du en VAG-produkt.
Sätter du diftsäkerhet främst väljer du en Honda, Suzuki, Mazda, Toyota eller Subaru.
Lycka till och berätta vilket ditt val blev!

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
13 april 2020
så här tänker jag.. antingen köper du en bil där du kan utan problem förlora 100% av bilens värde för att den är för dyr att laga om något allvarligt händer..  derför är oftast 80-150k bilar värdelösa att köpa.   ifall dom skulle paja för högt miltal och inga försäkringar finns för det.

eller så köper man en helt ny bil eller en som gått väldigt väldigt lite och är 1år gammal och spelar det safe..    jag gillar bilar som kostar under 4K det är liksom skitsamma vad som händer man kör skiten på skroten och köper en ny..   inte skrotat någon sån bil ännu så fungerar väldigt bra för mig smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök