3314
Sök

Får inte banjokopplingen tät!

56 Inlägg
22 april 2020
Trådstartare
Tja,

En av banjokopplingarna på servopumpen läcker som fan på min e34 m5. Bytt kopparringar, slipat alla ytor med sandpapper & rengjort som fan. Ytorna är 100% rena & plana. Drar med rätt moment. Ändå läcker det!

Hur ska jag få det tätt?? Fattar inte hur det kan läcka.. Kanske skulle prova brickor av annat material, vilka isåfall?

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!

5 700 Inlägg
22 april 2020
Sprucken banjokoppling eller banjobult eller sprucken servoupump vid banjon?

7 454 Inlägg
22 april 2020
På "den gamla goda tiden", när Citroen hade Banjonipplar på bromsrören, kunde det hjälpa att glödja kopparpackningarna - även nya ibland - för att få tätt.
Behöver inte vara gassvets för detta - räcker med gasol-/skidvallningabrännare.

7 454 Inlägg
22 april 2020
satsumas skrev:
Tja,

En av banjokopplingarna på servopumpen läcker som fan på min e34 m5. Bytt kopparringar, slipat alla ytor med sandpapper & rengjort som fan. Ytorna är 100% rena & plana. Drar med rätt moment. Ändå läcker det!

Hur ska jag få det tätt?? Fattar inte hur det kan läcka.. Kanske skulle prova brickor av annat material, vilka isåfall?

Sandpapper är kanske inte det JAG skulle tillgripa.
Aldeles för grovkornigt.
En finhuggen fil eller grov scotshbrite skulle jag använda.
Slipspåren från sandpapper kan medför läckage genom slipspåren.

2 848 Inlägg
22 april 2020
Det finns aluminiumbrickor med nån slags gummitätning, vet inte vad de heter men då bör det bli tätt om det inte är sprucket på nåt ställe

5 700 Inlägg
22 april 2020
uhlin skrev:
Det finns aluminiumbrickor med nån slags gummitätning, vet inte vad de heter men då bör det bli tätt om det inte är sprucket på nåt ställe

Tredobricka

Sök