3727
Sök

Volvo V70 2003, Vibrationer i framvagn ?

3 292 Inlägg
26 maj 2020
Trådstartare
#1
Har bytt länkarmarna båda sidor, samt spindelleder eftersom allt detta var totalt slut och det var kraftiga vibrationer när man startade från noll och upp till 50-60 nånting, och den var väldigt instabil när man bromsade, efter att länkarmarna blev bytt så blev hjulinställningen helt åt skogen också, så fick använda knep sen gammalt för att justera så det blev ok igen (ska lämna in för framvagnsinställning senare).

Nu till problemet, det är fortfarande lite vibrationer när man kör iväg, jag har brutit och kollat igenom det mesta men hittar inget glapp.. tänker inte lämna in den på hjulinställning innan jag hittat vad som är fel..

Nån som har nån idé om vad det kan vara för nåt som är fel ?

Tacksam för svar..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
26 maj 2020
#2
inre drivknutar gissar jag på..

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 598 Inlägg
26 maj 2020
#3
Drivknutar eller möjligen motorfäste.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 292 Inlägg
26 maj 2020
Trådstartare
#4
Har sökt lite på inre drivknutar men inte hittat nån som säljer billigare variant.. typ skruvat, vparts etc... verkar vara en ovanlig del att byta kanske.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
26 maj 2020
Trådstartare
#5
Jag ska kolla upp om drivaxlarna är dåliga...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

716 Inlägg
27 maj 2020
#6
Du har inte ryckt isär den inre knuten?

3 292 Inlägg
27 maj 2020
Trådstartare
#7
zzr9409209 skrev:
Du har inte ryckt isär den inre knuten?

Inte vad jag vet.. brukar vara extra försiktig när jag gör liknande jobb.. kanske borde ta loss båda drivaxlarna och lätta på damaskerna o se om nåt är fel.. samtidigt kolla upp om dom glappar nåt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
29 maj 2020
Trådstartare
#8
Nu har jag kollat lite och det verkar som det inte är nämnvärt mycket glapp i nån av knutarna.. MEN.. det verkar glappa i lådan nåt kopist på vänster sida, förarsidan alltså, delen som går in i lådan glappar i lådan... ganska mycket skulle jag säga. inga större glapp åt nåt håll i själva knutarna..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
29 maj 2020
Trådstartare
#9
Men det läker ingen olja, glappet uppskattar jag till 5-7mm cirka..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

716 Inlägg
29 maj 2020
#10
Har medbringaren "lossat" menar du? Hur är den fäst i lådan ,eller följer den med drivaxeln ut,är den isåfall intryckt helt så låsningen går i?

1 701 Inlägg
29 maj 2020
#11
Hmm, vänster inre drivknut låser med en ring. Dvs. e´den iknackad fullt i lådan, så ska det krävas "lite" brytvåld för att få den att släppa. Brukar inte läcka olja  förrän den kommit ut nån cm.

mvh/husse

3 292 Inlägg
29 maj 2020
Trådstartare
#12
Den sitter som den ska i lådan då den sitter med en låsring och man måste som regel använda en större mejsel och bryta lite försiktigt för att få den att ploppa ut från lådan.. problemet är glappet i lådan, känns som den glappar på tok för mycket och att det skulle vara den som orsakar vibrationerna... och kanske ett vinande ljud när man kör..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 701 Inlägg
29 maj 2020
#13
Hmm, pratar du om ett glapp upp/ner typ, eller in/ut (huu..ja vet det lät konstigt) ?
mvh/husse

3 292 Inlägg
29 maj 2020
Trådstartare
#14
Det är upp och ner jag pratar om.. den ska inte glappa speciellt mycket på det sättet...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 701 Inlägg
29 maj 2020
#15
Danne_1977 skrev:
Det är upp och ner jag pratar om.. den ska inte glappa speciellt mycket på det sättet...

Hmm, njä det låter som nåt lager i ingående axel kanske gett upp på lådan.. kan du provköra bilen på en lyft? Då lär du se hur det beter sig... men borde låta illa.

mvh/husse

3 292 Inlägg
29 maj 2020
Trådstartare
#16
Nej inte kört den upphissad... ABS och Antispinn verkar få frispel när läget driven är i på lådan och hjulen inte har kontakt med marken..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 701 Inlägg
29 maj 2020
#17
Aha, en Aut. sorry missade det. Ja, då sitter du lite knivigt till.. - men borde gå lura den till att spinna det vänstra hjulet på nåt sätt. - låt den gå in i Limp Home läge o gasa... du borde kunna få se knutens rörelse under en tid. Lyft så långt ut på länkarmarna som möjligt, så vinkeln blir som den rullade på plan väg.
Du lär få lite felkoder att radera, men viktigast e´att se hur inre knuten beter sig ju. Borde funka, att köra med hjulspinnare blir ju inte rätt..då kraften kommer från fel håll. O inte på en aut. huu.
Lycka till/ mvh Husse

716 Inlägg
30 maj 2020
#18
Sätter inga felcoder som lagras,lampor kommer att blinka,och motorn kommer att gå ner i varv..Blir ju samma som om du skulle köra fast på vinter,. Men det går ju att stänga av antispinn...

3 292 Inlägg
30 maj 2020
Trådstartare
#19
Skulle ju vara bra att få bekräftat om det ska glappa så mycket eller inte, känns betydligt mycket mer än på nån annan bil jag skruvat med i alla fall..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök