2965
Sök

Baslåda och liter? hmm...

23 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
Tjena.
Skall börja planera för ett av alla mina projekt med bilen. Baslådan (lådorna). Har tidigare byggt några stycken på den gamla goda tiden då spackel inte användes å lådorna såg ut som skiten. haha:) men nu skall de bli snyggt och prydligt.
Det skall bli två lådor med varsin 12" JBL i pga placeringen.
frågan jag nu tänkte ställa är det endast liter måttet som är viktigt i en sluten låda?

avståndet mellan basen och den bakre väggen i lådan borde ju ha betydelse. tycker ja:/  tar jätte gärna emot alla ideér och teorier inom detta området. basarna heter mer exakt JBL GTO 1202D

ja medans jag ändå har er på tråden kan jag ju fråga om de funkar att driva båda lådorna med ett monosteg. steget jag tänker på är JBL GTO1201.1 II 1400W MONO CLASS D  teoretiskt sätt borde det göra det.

Som sagt tacksam för alla förslag och ideér. det måste dock vara två lådor.

Conny Johansson

10 287 Inlägg
3 juli 2007
Bara för att få kylning. 10 cm räcker utan problem mellan magnet och bakre vägg.

/Göran

-Conny- skrev:
avståndet mellan basen och den bakre väggen i lådan borde ju ha betydelse.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
3 juli 2007
Som sagt, det bör vara ett visst avstånd mellan magnet och vägg för att luften ska kunna röra sig fritt ur vetilationshålet på magneten. Det är ju den luften som ger kylning av talspolen. Jag har sett någon tillverkare som har skrivit att avståndet till väggen bör vara minst lika stort som diametern på magnetens ventilationshål.

Steget ska kunna driva basarna fullt ut utan att bli överbelastat, det ger ut ca 1114WRMS vid 2 Ohm och 14,4V enligt specen.

http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Owner … M%20LR.pdf

Har du bestämt dig för lådvolymen?

JBL:s eget förslag är runt 28 liter sluten per bas.
Senast redigerat av Drönirettab (3 juli 2007)

23 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
Ja jag har suttit och lekt lite med probox2000 och de verkar som de skall vara 28 liter. men då säger den att det är på 43% och vilken jävla typ av låda jag än använder mig av och hur mkt jag ändrar så kommer jag inte högre än 74% å de är på 5:e ordningens. ändrar jag musiken så kan jag inte ha 28l utan då vill den ha 40l haha. blir sååå trött på detta program.   men jag tror att 28 kommer att bli okej. skall ju som sagt inte göra något stort av det utan mest för min egen skull.

lackeraren
32 Inlägg
3 juli 2007
kylning o kylning jag har bara 2 mm mellan magnet och väggen bakom o det funkar hur bra som helst

lackarn-(lurifaxen)

lackeraren
32 Inlägg
3 juli 2007
det beror ju helt o hållet på vad för sorts musik du lyssnar på mest. Men e rekomendationerna på 28 liter så lägg till 2-3 liter så brukar det bli bra med all sorts musik i en portad låda då förstås kolla mitt bygge .Jag har tappat räkningen på alla lådor ja har byggt till alla mina bilar jag haft och det har alltid varit portade lådor som jag har lyckats bäst med

lackarn-(lurifaxen)

10 287 Inlägg
4 juli 2007
Sorry, men det kan du inte veta - bara anta. Det finns en anledning till rekommendationen och gör man avsteg på den så får man sämre kylning och därmed överhettning av talspolen.
Och vi skall väl inte rekommendera andra att göra avsteg från vad som är god konstruktionssed?

/Göran

lurifaxen skrev:
kylning o kylning jag har bara 2 mm mellan magnet och väggen bakom o det funkar hur bra som helst

(Groucho Marx).

23 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
hmmm.... de är mkt som man skall tänka på har jag förstått. men de är ju det forumet är till för. haha ett komihåg för min dimeta hjärna,  när ni bygger lådor som ni spacklar iordning använder ni då mdf ringar eller sågar ni egna ringar till basen?  hur reagerar slutsteg som sitter nedsänkt eller inbyggda bakom plexi (värme påfrestningen)

Proljece?
1 464 Inlägg
4 juli 2007
Jag körde på mdf med spackel invändigt sedan klädde jag den med typisk svart "filt" drog i dämpningsull nu fäste med myggnät och häftstift drog i basen och dunkade.

Dock så borde ju plexi glas absorbera värmen mer plast ju.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

10 287 Inlägg
4 juli 2007
Inbyggda slutsteg måste givevis förses med luftväxling.

Det går givetvis att räkna på det eftersom specifika värmekapacitivitet för luft är 4190J/Kg * K. Och vet man dels hur stort utrymmet är , hur stor effektutveckling steget har (= dess förlusteffekt) och hur stor temperaturökning man kan tillåta - ja då kan man räkna ut vilket luftflöde man måste ha.

Men för en installation av ett slutsteg i en bil - så tror jag ingen orkar. Man tar ett par 12V fläktar - kopplar dom på slutstegets remote via ett relä , och kör.

Vill man ändå göra ett rått överslag så: 1 kubikmeter luft väger si så där 1 kg. Så öser man in 4kW i en kubikmeter så ökar temperaturen 1 grad på en sekund. Dvs har man 1 liter och 4 W så stiger temperaturen 1 grad på en sekund, och i en 25 liter stor låda med ett slutsteg som avger 200W värme så stiger temperaturen 1 grad på en halv sekund. Kan man tillåta 10 graders temperaturhöjning så måste man flytta 25 liter luft på 5 sekunder.
Tar vi tex två stycken Papst 8312L fläktar (ELFA art nr 54-107-17) så är det rimligt för dom att tillsammans flytta 40 kubikmeter luft per timma (mottrycket i lådan spelar roll här så det blir en approximation), dvs ca 600 liter per minut, dvs ca 50 liter på 5 sekunder vilket räcker med marginal. (ska man verkligen räkna på detta så är jag rädd för att man hamnar i en fet differentialekvation - det låter vi nog bli....)

/Göran

-Conny- skrev:
hmmm.... de är mkt som man skall tänka på har jag förstått. men de är ju det forumet är till för. haha ett komihåg för min dimeta hjärna,  när ni bygger lådor som ni spacklar iordning använder ni då mdf ringar eller sågar ni egna ringar till basen?  hur reagerar slutsteg som sitter nedsänkt eller inbyggda bakom plexi (värme påfrestningen)

(Groucho Marx).

Sök