caromania skrev:
Du kommer alltid hitta fel på alla bilar om du söker, däremot är statistiken svår att blunda för. Vissa modeller dras med fler fel än andra, så enkelt är det, något du fått uppleva. (Ber om ursäkt alla ivriga påhejare.) Sedan kan man ha tur eller otur med ett specifikt objekt.
Jag har en GS300 modell 2005-2012 och den är helt fantastisk på de flesta punkter. Samtidigt säger jag det med inställningen att jag prioriterar komfort, tystnad och hyfsade prestanda rakt fram. Jag är helt enkelt inte intresserad av att passera rondeller i 120km/h. Ljudpaketet är helt vansinnigt bra faktiskt.
Efter 2005 har GS300 en ny V6 på 3 liter, 250hk. Det är en tung bil men den drar sällan över litern med min körning som innefattar några 2-4mils vändor på motorväg varje tank. På landsväg kryper den ner i 0.7. Rekordet är 0.63 under en långkörning, imponerande. 0-100 ska gå på ca 7s vilket jag inte ifrågasätter även om den är betydligt slöare än min Rover efter 70-80.
Automaten svarar dåligt på gasen om man inte trycker hårt, den är helt klart gubbigt mappad. Jag kan irritera mig på att den inte känns lika snabbfotad som mina manuella bilar även om det onekligen finns kraft om man trycker på. En annan irritation finns i att många finesser styrs via en liten panel som fälls ut vid knät. Man ser inte ett piss av den när man kör, så det är pyssligt att spola strålkastarna eller fälla upp och ner solgardinen i bakfönstret etc som man vill göra när man kör.
Vid servicetillfället fick jag ut en IS300h, helt ny. Det är en stor bil på insidan men inte alls lika komfortabel som en GS. Även "lyxkänslan" är lägre i IS. Den känns mer som en vanlig, om än välbyggd, mellanklass-sedan.
Största nackdelen jag upplevt med att köpa en Lexus är att folk i vänkretsen tenderar att tro att man vunnit på Lotto etc. Jävligt irriterande då den var betydligt billigare än deras nya Mazda 3 eller Volvo V40. Their loss.