16 augusti 2020
Trådstartare
Hej!
EDIT: Gäller SAAB 9-5 (YS3E) 2.0 t 2002 150Hk
Har problem med min Saab 9-5:a. Uppstod när jag var ute och körde, plötsligt slutade gasen att ''ta'' och bilen sackade in för att tillslut dö helt. När bilen börjar hacka så blinkar motorlampan gult. Det går att starta bilen direkt efteråt igen.
Gjorde en enkel felsökning och fick felkod P1300. Har utan större framgång tagit reda på vad det specifikt betyder. Efter googlande så har jag provat att byta både tändstift och vakuumslangar, felet kvarstår och felkoden genereras på nytt.
I ett försök att måla upp rådande problem:
*Bilen går alltid igång, och är problemfri vid tomgång. (Nästan, ibland studsar varven lite, ungefär en gång i minuten)
*Gasen är helt okej responsiv vid tomgång.
*När växel läggs i och man börjar köra så ''hackar'' bilen fram. Gasen känns ''fördröjd'' i form av att den tar ibland och ibland händer ingenting när man trycker den i golvet.
*Går att köra i ettan under cirka 2500 varv problemfritt, sen börjar det.
*Försöker man köra ''hackigt'' så kommer du kanske 500 meter i tvåan innan den återigen dör. Men går direkt att starta därefter.
Är ingen erfaren bilmekare, utan försöker lära mig genom att göra! Ber om ursäkt om det är dåligt förklarat, eller om det kommer följdfrågor som kanske känns uppenbara.
Någon som har erfarenhet av liknande problem eller i övrigt kan komma med hjälp ? Tack på förhand :-)
Senast redigerat av Rullande (16 augusti 2020)