Jag är partisk. Jag har en V70 2012 D2. Jag har även ägt en C30 1.6d som är nästan samma motor. Jag skulle slå ett slag för att iaf provköra en D2a innan du bestämmer dig för ngt annat. Den har "bara" 115 hk, men jag ska ärligt säga att det är mer än tillräckligt. Jag äger en bmw z3m sedan 10 år och vet mycket väl hur kul det är när bilen svarar på gas. Men för att köra familjen räcker D2 gott och väl. Det går att köra om i landsvägsfart och det går att dra släp. En fördel med D2 är skatten som ligger på 1500 har jag för mig. Enda nackdelen jag kan tänka mig ifall det är ens enda bil och man nödvändigtvis vill kunna göra hypersnabba omkörningar. Då faller den bort. Men med det sagt så vill jag återigen poängtera att det gott och väl går att göra säkra omkörningar. Men ut och prova en! Jag ville ha en lite nyare och då föll 1.6d bort (Samma motor som d2 mer eller mindre.). Jag minns inte, ärligt talat, om 1.6d fanns till de tidigare men jag tror det. Den har inte automatisk rengöring av partikelfilter så det tillkommer på service.
Senast redigerat av Rensvinf (31 augusti 2020)