Weber 42 DCNF26 M/2

Krassegrand
7 november 2020 · 239 Inlägg

Jag har en Citroën SM (Maseratimotor) med tre dubbla Weber.
Den har gått fett sedan jag köpte den 2017 och choken fungerar inte så jag tänkte gå över bränsle och tändningssystem i vinter.
Jag har provat att bestycka enligt spec men då går den mycket illa.
Jag har plockat av 2 förgasare och hittade inget fel på den första förgasaren men nu när jag tog av den andra upptäckte jag en sak, i en kavitet mellan insugen stod det bränsle. Nivån på ytan var högre än ytan i flottörhuset. Jag har markerat kaviteten på bilden nedan.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/klgzf54yjxoac92ghqu88g6l

Jag tror att kaviteten har med accelerationspumpen att göra. Om jag blåser med tryckluft känns det på acc-pumpens axel och det blåser in i flottörkammaren.

Finns det någon här som kan lite mer än jag om detta?

Jag har en tråd på Facebook i Citroen SM
https://www.facebook.com/groups/5555315 … =bookmarks

Jörgen

Senast redigerat av Krassegrand (7 november 2020)

Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Citroën SM "Maserati" (1974)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2020 · 17 559 Inlägg

Ingen dålig bil och skruva med du! Dyra som guld numera.

Har du reggat dig på forumet Citroenakuten? De är mycket kunniga där.

https://citroenakuten.com/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Krassegrand
7 november 2020 · 239 Inlägg

Jo jag har en profil där med.
Kul kommentar om bilen.
Det går faktiskt att göra en del själv även på denna.

Jörgen

Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Citroën SM "Maserati" (1974)
Brådhis * Voff voff *
7 november 2020 · 10 299 Inlägg

Vet inte om det hjälper, men när jag renoverade förgasarna på förra båtens motor, Volvo Penta AQ151B med 2 x Solex PAI44, kunde jag konstatera att man med dagens soppa inte alls längre kunde använda dom grundinställningar som noterats 1988 när motorn tillverkades. Trots allt nytt och bytt i förgasarna gick motorn bedrövligt. Vred då till slut ut blandskruvarna ett helt varv till (i ren frustration ska tilläggas) och vips gick den avsevärt bättre. Slutade på 2,75 varv mot rekommenderade 1,5. Då gick den som en dröm och svarade hur fint som helst på gasen utan minsta tvekan eller misständning.

Instämmer för övrigt med Hybrid, du har en riktigt ball bil!

Senast redigerat av Brådhis (7 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Krassegrand
8 november 2020 · 239 Inlägg

Tack för uppmuntran!
Med originalspecifikationerna går den bra på tomgång och på full gas över 2000 varv/minut.
På lätt gaspådrag går den magert.
Originalspecifikation på lågfartsmunstyckena är 60 (0,6mm) om samma problem kvarstår till våren kommer jag att prova med munstycken som är ett steg större.

Jörgen

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang