Glöm inte jordkabeln som Batterinörden skrev i ett tidigare inlägg, den är lika viktig.
Okej okej får ta och leta upp en minus också, men har ju också 2 batterier i bilen ena i skuffen har en kabel på också 8mm men det batteriet kräver inte så mycket mer väll ?
Det beror på vad du använder det till, dock är det lång väg för strömmen, 8-10m (plus och minus) vilket kräver lite tjockare kablar för att undvika spänningsfall.
Det beror på vad du använder det till, dock är det lång väg för strömmen, 8-10m (plus och minus) vilket kräver lite tjockare kablar för att undvika spänningsfall.
Plusen är en gammal slutstegs kabel har en liggandes på 30mm2 vilket är skapligt stort jorden drog jag rätt ner i karossen.. ja du igentligen behöver jag inte två men är trevlig när man står still på sena kvällar i stan o har sterion på utan att bry sig om att batteriet ska dö fort sterion ljud är inget krävande direkt
Om du har dragit generatorns laddkabel direkt upp till batteriet så rör det sig bara om dryga halvmetern. Exempelvis 70 cm lång 10 mm2 kabel får teoretiskt ca 0,1 V förlust vid 80 A och det är godkänt tycker jag. Man får komma ihåg att klämma alla kabelskor ordentligt, spänningsfall uppstår annars vid belastning.
Jag glömde helt bort att nämna generatorns laddkabel förut, slarvigt. Kabeln på Amazon är 6 mm2 enligt en rephandbok som jag kikat i.
Om du har dragit generatorns laddkabel direkt upp till batteriet så rör det sig bara om dryga halvmetern. Exempelvis 70 cm lång 10 mm2 kabel får teoretiskt ca 0,1 V förlust vid 80 A och det är godkänt tycker jag. Man får komma ihåg att klämma alla kabelskor ordentligt, spänningsfall uppstår annars vid belastning.
Jag glömde helt bort att nämna generatorns laddkabel förut, slarvigt. Kabeln på Amazon är 6 mm2 enligt en rephandbok som jag kikat i.
Okej okej ja 0.1v är nog inget att bråka om . Ska se till att jag klämmer till dom riktigt alltså
Dessutom kan man fundera över i vilka lägen generatorn mosar ut full effekt, det är ju egentligen bara över 2000rpm med soptomt batteri, och hur ofta kör man så?
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Dessutom kan man fundera över i vilka lägen generatorn mosar ut full effekt, det är ju egentligen bara över 2000rpm med soptomt batteri, och hur ofta kör man så?
det är ju egentligen bara över 2000rpm med soptomt batteri, och hur ofta kör man så?
Nu glömde nog herrn bort de "roliga" sakerna som man har i bilen, tex stereo och extraljus.
När sånt slängs på så kommer minsann strömförbrukningen att öka rejält.
Absolut, det är därför jag har 100A generator i Chryslern. Jag behöver aldrig 100A egentligen, däremot behöver jag de 53A den klarar att leverera vid tomgång. Men som vanligt så är det ju alltid bättre att överdimensionera.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Jag har en 142 -71 med B20, som föregående ägare slängt i en 100A generator, finns det nåt vettigt sätt att få dit den bra på utan att massera hjulhuset? Mvh.
Tja. Kan ni hjälpa mig. Har bytt generator o batteri idag Men jord kabl på generator. Är sitter den fast då laddar den inte. Dessa lampor upp men tar jag bort jorden på generator då släcka dom ner och då laddar han inte. Vad är fel och har ni tips åt mig ??
Senast redigerat av Luckerlucker (15 november 2020)