Prius mk2 är lite speciell. Förutsätter att den har keyless. Den dränerar startbatteriet på 10 dagar med denna påslagen (Se instruktionsbok). Det är väldigt litet och känsligt för kyla. Nu tror jag väl inte att det är originalbatteriet? För de var inte så bra.
Fördelen är att bilen inte kräver några större mängder amperé för att starta. Batteriet ska bara väcka upp högvoltssystemet och dra ihop några stora reläer. Därför kan bilen gå i flera år trots att batteriet är totalt slut och skulle byts ut för länge sen. Den är således totalt okänslig för korta körningar och elektroniken laddar alltid batteriet perfekt när bilen är på.
Nackdelen är att den dagen den inte startar så tänds det en stor röd triangel och i princip alla varningslampor. Då är det kört... Byt batteri. Höll på att få en stroke för ett antal år sedan då vår mk2:a gjorde så.
OT: När vår bil inte startade gick jag in och hämtade ett batteriacc till den laddbara skruvdragaren som är på 14,4v. kopplade ihop och bilen lös upp och drog omedelbart igång bensinmotorn...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!