Lucif3r skrev:
"helårsdäck" är inte godkända som vinterdäck i sverige. Vi har dubbat och odubbat(nordiska friktionsdäck, med snöflinga på sig).
odubbat är lagligt att köra med på sommaren, men totalt värdelöst och t om farligt då bromssträckan blir enormt mycket längre. För att inte tala om hur fort dom slits....
Du har i princip rätt!
Men - tills för några år sedan "godkände" STRO även vissa amerikanska MS/M+S-märkta däck utan snöflinga eller alptopp på sidan.
M/S & M+S kan tolkas som Mud and Sand men även som Mud and Snow.
Det är här STRO, enligt uppgift, ändrade tolkning.
Mina Cooper Discovery A/T är från den tiden innan man ändrat tolkning.
På senare år strök STRO däcket på listan över vintergodkända däck.
Så de är rätt gamla, men alldeles utmärkta för kombinationen on road - off road.
Men enligt min mening mera lagliga än lämpliga (för vinterbruk).
Och jag är medveten om bristen, och kör därefter(utom i "spenaten").
Dessa grova A/T och M/T däck har en förmåga att slita klackarna snett så att klackarna blir kilformade.
Mest på "rulldäck" - inte så utpräglat på "drivdäck".
Detta fenomen är tydligast på grova MC-däck, vilket man som MC-ordonans tyvärr fick leva med.
De här sneda klackarna kan medföra stora vibrationsproblem eftersom interference kan uppstå vid vissa hastigheter - egentligen varvtal på däcken som näääästan sammanfaller.
Om ts granskar sina däck och finner antydan till "snedklacksbildning" kan det kanske hjälpa - skriver kanske - att låta dessa däck byta rotationsriktning.
Inte säkert det hjälper, men kan vara värt att prova.