Plocka ner växellådan är bland det grisigaste jobbet man kan göra på dessa sorkar.
Du måste ur med drivaxlarna, sänka subframen, ur med växellådan(vilket inte är helt lätt), bort med koppling(om det är manuell), bort med svänghjulet, och först då kommer du åt packboxen.
På verkstad är det arbetstiden som kostar.. Det är inte gjort på en pisskvart direkt även med alla rätta förutsättningar.
Är det en manuell bil så byt kopplingen i samma veva, eftersom du ändå gör samma jobb.
Är det inga mängder olja att tala om som läcker där så skulle jag nog låta det vara så länge som möjligt.
Packboxarna för kamaxlarna är "lättare", men kräver en del specialverktyg, bl.a. tolkar.
Där måste du bort med kåpan, kamremmen och kamdreven. Det är väl dessutom VVT på din förmodar jag, så den måste givetvis också bort.
Återmonteringen är det väldigt noga med. Markeringarna på kamdreven kan du inte gå efter då dessa är justerbara(därav krävs tolkar), VVT'n kan också vara omständig att nolla korrekt.
En kamrem kostar inte många kronor, så du kan likagärna byta den när du ändå gör samma jobb som ett kamremsbyte kräver. Vattenpump kan vara bra att byta också om det inte nyligen är gjort.
Överlag är dessa inga jobb jag skulle rekommendera någon osäker på att göra. Det är ett grisgöra som kräver en viss kunskapsnivå för att inte göra mer skada än nytta.
För en som aldrig gjort det innan, hemma i sitt garage utan lyft, men som har mekvana, så pratar vi säkert 2-3 dagars jobb.
.
Growe skrev:
... läckte 1liter på 1månad så hela bilen var dränkt under
Det där kan jag slå med hästlängder. Min 945a läckte ut varendra droppe i systemet över en natt
"Bara" sprucken slang vid slangklämman, så det gick att kapa slangen lite och återmontera, sen dess har den inte läckt vad jag sett