Kan "bakaxeln" verkligen vara slut på en framhjulsdriven bil? Visst 206:an är ju inte känd för att ha världens bästa hjullager så det kan mycket väl vara problemet, kan kollas rätt enkelt om det är hjullagret (i regel!) genom att köra slalom i ca 50km/h. Om ljudet tilltar när man svänger vänster så är det höger hjullager som är kasst tex. Nu vet jag inte hur hjullagret är konstruerat på en Peugot men det borde väl vara ganska enkelt att byta, finns tre möjligheter gissar jag: 1: Koniskt lager där lagerbanorna sitter i bromskivan/trumman, brukar gå bra att byta med drivdorn+hammare. 2: Rakt lager som pressas på plats, här behövs en verkstadspress dessvärre, inget man gör själv. 3: Lagret är "bultat" inkl lagerhus o allt mott bakaxeln, tex som på Ford Mondeo. Klarar man att byta själv.
Sedan kan ju dittt problem bero på nåt helt annat än kasst hjullager, lär ju finns några bussningar med i "bakaxeln" som kan ha gett upp...
Senast redigerat av dawwe (7 juli 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure