3226
Sök

Förbättringsförslag för en Golf MK6 2.0 TDI?

30 Inlägg
18 mars 2021
Trådstartare
#1
Hej,

Tänkte fråga folket här om lite förbättringsförslag och idéer kring min golf mk6 2.0 tdi (140hk stock),
är ute efter en mer sportigare "look" samt prestanda i den mån att motorns interna delar pallar såklart.

Hittils har jag gjort/ska göra följande:

- Steg 1 optimering gjord hos en firma, ungefärlig effekt 190hk samt 420Nm i vrid. (Blir att bänka bilen nu i sommar för att se vad den faktiskt presterar.)

- Nya sommardäck hemma som ska monteras på så småningom när vädret tillåter. (Efficient Grip Performance 2, med 17" fälgar (mörka)).

- Cobra Sport catback avgassystem som kom nu i veckan som jag också ska montera på nu i slutet av månaden.

- Baklampor bytta mot smoke/red variant, ingen hemmagjord tint med andra ord.

Nu till lite funderingar:

Har läst på lite och läst en del om att det ska vara möjligt att plocka en turbo från 170hk modellen, och sedan använda på 140hk varianten, någon som har erfarenhet/tankar kring det?

Tack.

30 Inlägg
18 mars 2021
Trådstartare
#2
En annan tanke som jag gärna skulle vilja förverkliga är att sänka bilen, ett komplett KONI chassi-kit, eller eventuellt Bilstein B8 + HR fjädrar.

Bilen används för gata.

782 Inlägg
18 mars 2021
#3
Det låter som du har tillräckligt med förbättringsförslag helt själv :-)

Jag har ingen erfarenhet av vilken turbo du kan använda men ju mer du trimmar desto kortare blir troligtvis livslängden på bilen (om du har tänkt att använda hästkrafterna annars är det ju onödigt att trimma...). Pendlar du inga långa sträckor kanske en gti skulle vara rätt utgångsobjekt istället.

Jag skulle inte tveka en sekund på att sänka bilen men vissa gillar sänkta och oftast hårdare bilar medans andra föredrar komfort. Vilken kategori du är i vet jag inte? Okörbart på gatan kommer det säkert inte bli.


Avstängd
10 388 Inlägg
19 mars 2021
#4
molnen skrev:
Hej,

Tänkte fråga folket här om lite förbättringsförslag och idéer kring min golf mk6 2.0 tdi (140hk stock),
är ute efter en mer sportigare "look" samt prestanda i den mån att motorns interna delar pallar såklart.

Hittils har jag gjort/ska göra följande:

- Steg 1 optimering gjord hos en firma, ungefärlig effekt 190hk samt 420Nm i vrid. (Blir att bänka bilen nu i sommar för att se vad den faktiskt presterar.)

- Nya sommardäck hemma som ska monteras på så småningom när vädret tillåter. (Efficient Grip Performance 2, med 17" fälgar (mörka)).

- Cobra Sport catback avgassystem som kom nu i veckan som jag också ska montera på nu i slutet av månaden.

- Baklampor bytta mot smoke/red variant, ingen hemmagjord tint med andra ord.

Nu till lite funderingar:

Har läst på lite och läst en del om att det ska vara möjligt att plocka en turbo från 170hk modellen, och sedan använda på 140hk varianten, någon som har erfarenhet/tankar kring det?

Tack.

Utan att ha tittat närmare på VAG-nr osv, skulle det inte förvåna mig om det är "samma motor". Men, 140hk-varianten ligger då lägre i skatt.

Inte direkt ovanligt att VAG har en motor, och två olika programvaror, där bilen med ena programvaran får, ex.vis 170hk, och med den andra får den 140hk, och så saluförs 140hk-varianten som en "miljövänligare" kärra.

Tittar man på vad du får ut om du STEG1:ar en 140hk och en 170hk-kärra, så är slutresultatet det samma.

mao; ett turbobyte, dvs till en turbo från en bil som har 170hk "från början", ger antagligen inget...alls.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 438 Inlägg
19 mars 2021
#5
Glöm inte att registreringsbesikta bilen efter moddningen.
Annars gäller inte försäkringen.
Då kan det bli mycket dyrt om någonting händer.

Avstängd
10 388 Inlägg
19 mars 2021
#6
torsen skrev:
Glöm inte att registreringsbesikta bilen efter moddningen.
Annars gäller inte försäkringen.
Då kan det bli mycket dyrt om någonting händer.

Förutsätter ju iofs att turbon "ger något", att byta från "en turbo till en annan utan någon vinning" är skitsaksamma.

Sen kan man givetvis argumentera att man ska registreringsbesiktiga bilen efter "chippningen", men, det är det väl ungefär "noll och ingen" som gör.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
19 mars 2021
#7
torsen skrev:
Glöm inte att registreringsbesikta bilen efter moddningen.
Annars gäller inte försäkringen.
Då kan det bli mycket dyrt om någonting händer.

tur man har en månad på sig att regbes innan det är "olagligt"     så tur man monterade turbon samma dag olyckan hände.. och provkör bilen i samband med bytet ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
15 april 2021
#8
Jag har en Golf mk6 TDI 2.0 kombi (är det kombi du har?) som jag gjort en del förbättringar på.

- Uppgraderat alla 8 högtalare + lagt till subwoofer (liten 2x8")
- Bytt stereon till en RNS 510 DAB, bytt antenn för GPS och DAB
- Installerat linjeförstärkare (steroen är omprogrammerad för att ge lågnivå ut på högtalarkablarna), DSP (digital ljudhantering) och förstärkare
- Installerat backkamera och sensorer bak och fram
- Uppgraderat all belysningen i kupén till LED
- Installerat golvbelysning och belysning i dörrarna

Detta gjordes under 2-3 års tid, nu ska jag påbörja nästa steg

- Uppgradera strålkastarna till Osram Xenarc LED
- Byta belysning bak till smoke LED/halogen
- Trimma motorn till 190 hk, samma som du gjort
- Göra tuning av DSG-lådan
- Uppgradera alla bussningar till PSB
- Installera coilovers KW Street Comfort, sänka 2-3 cm, behöver nog byta stabilsatorstag också

Sen funderat jag på nytt avgassystem och luftfilter, samt nya fälgar till sommardäcken.


Sök