3297
Sök

Audi A4 startar ej + nu med larmproblem *löst*

79 Inlägg
27 april 2021
Trådstartare
#1
Bil: Audi A4 B5 1.8 bensin, årsmodell 2000, gått runt 18000 mil.

Skulle flytta bilen 3 meter för några dagar sedan då vi skulle byta räcke på parkeringen. Kallstartade alltså och stängde av motorn 3-4 sekunder senare. Efter det vägrar den starta igen. Jag misstänker att den blivit sur? Alla remmar går runt när man vrider på tändningen, det låter som motorn tänder, det luktar lite avgaser och bensin men den vägrar starta.

Prövade igår att hålla ned gasen först bara en liten bit sedan full gas samtidigt som jag försökte starta, tyckte den var nära att hoppa igång vid ett tillfälle men det lyckades ej. Försökte 4-5 gånger, det går ca 10 sekunder åt gången sedan dör motorn och oljetryckslampan börjar lysa. Batteriet började då ge mindre kraft så har tagit och laddat det nu.

Tänker försöka idag igen, har läst att man kan rycka säkringen till bensinpumpen och försöka starta för att bränna bort den bensin som finns i cylindrarna. Är det något jag bör prova? Hur länge och hur många gånger ska man "nöta på" isåfall innan man sätter tillbaks säkringen?
Senast redigerat av Saittam (1 maj 2021)

6 079 Inlägg
27 april 2021
#2
Börja från början och ta reda på om det är bensin eller gnista som saknas. Startar den på startgas? Hur ser tändstiften ut efter du försökt starta, är de sura eller torra?

3 247 Inlägg
27 april 2021
#3
Helt klart är den sur. Att starta-stoppa så är ajabaja med modernare bilar.
Då händer detta.

Det finns flera sätt.
Man kan bara byta stift och hoppas.

Man kan medan stiften är ur, köra runt runt motorn lite öppen så den får ventilera sig. Då med säkringen ur till pumpen.

I illa fall kan man nödgas fylla lite lite olja i varje cyl, och sedan köra starten lite med stiften i, (pump utan säkring)
Sedan sätta igång pumpen och försöka starta igen, och startar den får man hålla liv i den och köra den genomvarm  innan man stoppar igen.

6 079 Inlägg
27 april 2021
#4
Mossan1 skrev:
Helt klart är den sur. Att starta-stoppa så är ajabaja med modernare bilar.
Då händer detta.

Det finns flera sätt.
Man kan bara byta stift och hoppas.

Man kan medan stiften är ur, köra runt runt motorn lite öppen så den får ventilera sig. Då med säkringen ur till pumpen.

I illa fall kan man nödgas fylla lite lite olja i varje cyl, och sedan köra starten lite med stiften i, (pump utan säkring)
Sedan sätta igång pumpen och försöka starta igen, och startar den får man hålla liv i den och köra den genomvarm  innan man stoppar igen.

Tömma olja i cylindrarna för att motorn blev sur för flera dagar sedan? Om stiften är så känsliga för att bli sura tror jag inte det blir bättre om man dränker dom med olja.

Jag tror inte det handlar om att bilen blev sur. Bensinen avdunstar så småningom, den hade startat som vanligt dagen efter.

3 247 Inlägg
27 april 2021
#5
Visst kan det dunsta,  om det är så enkelt. Det är det ofta, men inte alltid numera.

Oljan är inte för att torka upp eller nått.

Den är för att moderna lågfriktionsmotorer tappar mycket i kompression när oljefilmen på cylinderväggarna tvättas bort.

Man kan ofta höra på startmotorn att den "går för lätt". Man kan tro att kamremmen har gått av rent av baserat på ljudet.

Med kanske en tesked olja i varje cyl och gå runt lite utan att det tillsätts mer bensin så hör man kompet återkomma, och då startar den.

Det sänkta kompet, blandat med surat stift hindrar start tillsammans.

Fenomenet kallas ofta "Lawnmover syndrome". Vissa spekulerar i att det är ventilerna som inte tätar av olika anledningar, men med egen erfarenhet kan jag säga att olja i cyl hjälper.

Men det behöver inte alls vara så illa här, utan det kanske räcker med att åtgärda det ena, dvs rengöra stiften och starta direkt.
Senast redigerat av Mossan1 (27 april 2021)

6 159 Inlägg
27 april 2021
#6
Hej!
Låter konstigt att en modern bil som din inte ska gå att starta!
Det första du ska göra (och enklaste) är att kolla om du har gnista!
Ta loss ett stift, håll det /sätt det mot metall på motorn  och försök starta motorn. Till detta behöver man vara två!
Har du gnista på ett stift kan du ge dig på att alla andra stift också fungerar och då ligger felet på bränslesidan!
Att en modern motor plötsligt skulle "bli blöt" tro jag inte på!


79 Inlägg
27 april 2021
Trådstartare
#7
Då kommer nästa problem...suck.

Larmet går igång, inte gjort det tidigare när jag tagit ur batteriet så fattar inte varför det går igång nu. Har inga larmdosa utan brukar låsa med nyckeln i centrallåset bara. Stängs inte av om man vrider på tändningen heller.

På mina gamla A4 (95:a) satt det en röd knapp någonstans under ratten man kunde trycka in men inte på denna. Larmet är ett Gemini 7049. Hittar en manual på italienska online men verkar inte finnas något användbart där.

Antar att det inte finns något enkelt sätt att bara koppla bort larmet? Skiter i om det är ur funktion egentligen.
Senast redigerat av Saittam (27 april 2021)

6 159 Inlägg
27 april 2021
#8
Det måste ju finnas ett enkelt sätt at stänga av larmet!


4 474 Inlägg
28 april 2021
#9
Precis som Mossan1 säger....äldre Volvos hade samma problem vid en kort start för att typ bara flytta bilen..

3 247 Inlägg
28 april 2021
#10
zzr94092 skrev:
Precis som Mossan1 säger....äldre Volvos hade samma problem vid en kort start för att typ bara flytta bilen..

Inte bara Volvo.
Drabbade grannens Passat 1.8t för några år sedan.

Men det var relativt vanligt förekommande på 850.
Om det var motorelaterat, ägarrelaterat, eller om det bara är för att 850 var så otroligt vanlig i Sverige, vet jag inte.

79 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
#11
Ingen som har någon ide angående larmet?

3 247 Inlägg
29 april 2021
#12
Är larmet orginal eller eftermonterat?

79 Inlägg
29 april 2021
Trådstartare
#13
Det vet jag tyvärr inte hmm. Larmet är av märke och modell Gemini 7049.

79 Inlägg
1 maj 2021
Trådstartare
#14
Fixat det nu. Ryckte säkringen till bensinpumpen och körde motorn två gånger ca 5 sekunder åt gången, startade på första försöket efter det med gasen nedtryckt.

Ryckte kabeln till larmsirenen för att slippa lyssna på skiten, var inga problem starta med larmet på. Lyckades aldrig få larmet att stänga av så ryckte loss hela "dosan" till larmet. Verkar som tur är inte finnas någon startspärr/immobilizer.


Sök