3643
Sök

Chevrolet 210, drömmen efter 35 års väntan

Alla har vi en drömbil. För en hel del av oss så hade man en sådan i form av en poster på väggen som barn. I pappas fall var drömmen en "Trifive".

7 453 Visningar
Projektet avslutat 26 augusti 2021
2 327 Inlägg
8 augusti 2019
Trådstartare
#1
Alla har vi en drömbil. För en hel del av oss så hade man en sådan i form av en poster på väggen som barn. Vi har alla olika inriktning inom bilar, för oss som har den typen av bilintresse där man gillar att skruva, bygga och förbättra är det nästan alltid så att man tillslut skaffar sig en Amerikanare, så blev det i mitt fall, jag gick från Honda till Chevrolet, och nu även pappa som gått från Volvo till Chevrolet.

Vad som startade det hela vet jag inte, men pappa har sedan tonåren velat ha en så kallad "Trifive". Sådär 35 år senare bara hände det. En annons dök upp på blocket, en Chevrolet 210 -57. Denna bilen stod i Falun, vilket är 6 timmar enkel väg från där vi bor. Detta resulterade i en heldags-tripp. Efter att ha synat bilen noga blev det ett köp, den kom senare hem på transport den 19e Juni, lite overkligt med en sån här bil på infarten. tongue

Bilen är en 1957-års modell Chevrolet 210 4-dörrars stolpe importerad från Californien 2018. Motorn ska enligt uppgift vara från en Camaro -68 och ska då vara en 327. Till denna sitter en 3-växlad manuell låda som är ett äventyr i sig, lådan är i princip helt slutkörd. Utsidan är ganska fin, den är nyligen lackad här i Sverige, samt är stötfångare fram och bak nya. Inredningen är original så den är inte så fräsch efter 62år bakom sig. Ratten får jag också ge pris för "fulaste ratt någonsin" lol


Jag skriver denna tråden åt min pappa då det är hans bil och hans projekt, precis samma som tråden om Volvon.

Idéer finns det massor av, och det kommer uppdateras därefter! smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b94402265d5013cc18525a76f949ee4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6339997f9b57f4b7102b8421ca82ebbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3c703cb93d8b204270de8f1e1db5bed9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3285bdca1968209a88ca417479ce5ff8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-687c02b01bb30265d78e66d759628c27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e7b6091a136ca784e61eda2b2860ab8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4f2b24aaecbdf122a767c2b5171b18a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6090e6d571bf803cbac61e7f1416b396.jpg
Senast redigerat av Xebers76 (8 augusti 2019)


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
8 augusti 2019
#2
Hänger väl på detta projekt också då smile


962 Inlägg
8 augusti 2019
#3
Man ska följa sina drömmar!

Ser ett rappligt fäste till generatorn, således blir jag lite att fundera här om du verkligen har en 68:ans motor.
Tidigare motorer hade ej hål borrade för kringutrustning i topparna utan man hade allehanda olika lösningar med stag från olika punkter istället.

Vill du ha hjälp att tyda ut vad det är för motor så.
På klacken vid vattenpumpen finns VIN för motorn, detta innehåller bla tre bokstäver som ex CKD osv men hela numret är relevant, sen lika gjutnunumret på blocket och detta finns i höjd med  fördelaren fast mot förarsidan, detta är också relevant.
Vill du sen veta om det är ett 2 bultat eller 4 bultat så lär du ta ett kort på blocket vid oljefilteret hur blocket ser ut vid det som kan likna ett urtag, där finns även nummer som talar om vad du har för kvalite i gjutningen. Kan tex stå. 010 och 020 detta är ett väldigt bra block för övrigt.

Sen om du vill veta vad det är för topplock så lär tyvärr en ventilkåpa av. Detta nummer återfinns till vänster.

Hursomhelst det är bra fränt med jänkare. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
9 augusti 2019
#5
Följer så klart även denna tråd

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

2 327 Inlägg
2 september 2019
Trådstartare
#6
M123 skrev:
Man ska följa sina drömmar!

Ser ett rappligt fäste till generatorn, således blir jag lite att fundera här om du verkligen har en 68:ans motor.
Tidigare motorer hade ej hål borrade för kringutrustning i topparna utan man hade allehanda olika lösningar med stag från olika punkter istället.

Vill du ha hjälp att tyda ut vad det är för motor så.
På klacken vid vattenpumpen finns VIN för motorn, detta innehåller bla tre bokstäver som ex CKD osv men hela numret är relevant, sen lika gjutnunumret på blocket och detta finns i höjd med  fördelaren fast mot förarsidan, detta är också relevant.
Vill du sen veta om det är ett 2 bultat eller 4 bultat så lär du ta ett kort på blocket vid oljefilteret hur blocket ser ut vid det som kan likna ett urtag, där finns även nummer som talar om vad du har för kvalite i gjutningen. Kan tex stå. 010 och 020 detta är ett väldigt bra block för övrigt.

Sen om du vill veta vad det är för topplock så lär tyvärr en ventilkåpa av. Detta nummer återfinns till vänster.

Hursomhelst det är bra fränt med jänkare. big_smile

Ja du. Det där generatorfästet är kaos på flera sätt tongue Denna motorn har inga hål i topparna så som du nämner. Den har vevhusventilation i motorblocket (bak vid fördelaren) som jag förstått inte fanns 68 utan hade sitt sista år 67. Den har dessutom vevhusventilation i båda ventilkåporna vilket en motor med ventilation i blocket inte ska ha (så som jag fattat det).

Men ska jag vara helt ärlig bryr jag mig inte. Att det är en Chevrolet small block, ja det ser man. Det är absolut ingen smogmotor heller, inte med det potenta ljudet redan på tomgång tongue Så den är vad som behövs, tror pappa tänker samma tongue

Här är två bilder som visar hur hemskt generatorn sitter. Muttern som håller pluskabeln var lös, generatorn sitter snett och kabelutgången är tryckt mot ventilkåpan. Men den är ju ny iaf tongue Detta är ett bra exempel på sådana där småsaker som behöver fixas på denna bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-af703dbbfbfaaab116e42daea252642e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1f5014abaddda547197b87fd46aa55fb.jpg


2 327 Inlägg
2 september 2019
Trådstartare
#7
Det har hänt lite småsaker med bilen, ska försöka få med dem flesta tongue

Hörnet av "mustaschen" fattades på förarsidan. (del av stötfångaren under lyktan) En begagnad hittades på Wheels n Wings.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d94c21686a1b51f38ad3755809bfecb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-38bd45a66d3860ef7288ae61f629a1bf.jpg

Nya tändstift är monterade, dem gamla var nog, .... gamla tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8820f55ad987a980873c3e40d2fda287.jpg

Choken verkar man inte behövt i Californien. Den var inte inkopplad och var dessutom justerad så att den låg i läget för varm motor. Testade att mata den med ström och den fungerar! smile Det svarta plastlocket kan man vrida på för att justera hur mycket den ska strypa motorn, den är numera satt i grundläget, så nu startar ju motor kall till och med big_smile Inkopplingen av elen till choken kommer längre fram, vi väntar på en del ifrån USA tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b5910609d58a96c5f9b2f2518440f1fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ba86a556c9bfdd706f1a5f3c4febd2d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d61fc3c19eee4af7ef45dccc75ae415f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-56617e2c341bd7316152f7b3a813b535.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de48ca098a6513c248529b9eb301cbba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9126b7a6594a0f29176d760e5a85941b.jpg

Nya tändkablar köptes in. Dessa får man själv klippa till rätt längd och klämma på ena ändan, vilket vi inte hade verktyg till, så nu väntar vi på en tång, även den ifrån USA tongue Dem var numrerade och var olika långa. En av dem kortaste var numrerad 1. Detta hade passat en Cheva bigblock eller en Ford bara för att ge exempel. Men en Cheva small block har fördelaren bak, med andra ord är 1ans cylinder längst bort, så det var ju lite märkligt då dem beställdes till en cheva smallblock tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-76047090bc5104571d5d21f9ca57e36d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8fcb35881bc038ccd2d0ab2db72cf8f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bc7d9a8e59e304f08d50d4cb5461dbe9.jpg

Bild på dem trötta gamla tändkablarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a1e665afb992dd798d7d0de600082bd3.jpg

Bränsleslangarna i motorrummet är helt färdiga. Dessa kommer bytas ut. Dock börjar vi med att montera bränsletrycksregulator och tryck-klocka lite enkelt och tillfälligt, dessa kommer monteras snyggare framöver. Vissa värden är det bra att ha lite koll på, skulle han en dag börja gå illa så har man lite mer att gå på. Vi siktar på ca 5 psi (0,34 bar).
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3dcf6b6072d7c5c6bfa4e9243a73b411.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c3549f95ad317f28da78c52dd47df2ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a1cd28932553bca504b9053605b450b9.jpg

Här är ett exempel på hur vissa som meckar bilar inte verkar bry sig alls. Detta är alltså övergången från bensinrör till bensinslang! Fy skäms vem du nu är! Dessutom ligger det emot grenröret!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-30087fec015de535fe7efac1652309ad.jpg

Motorrummet är målat svart, ja, alla kablar och slangar som kommit i vägen har också blivit svarta. Effektmotståndet är övermålat, och dessutom felkopplat, vilket gör att hela poängen med effektmotståndet försvinner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-da816ae3d086c63afaf93e57720b59c8.jpg

Det demonterades och gjordes rent. Vi tog beslutet att det ska bytas ut framöver, såg ut som skit invändigt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b840f55e8a4ecf76224c64fd7219af68.jpg

Alla hjul är nu balanserade (dem hade inga balansvikter alls) och framdäcken är vända på rätt håll. (inside outside)

Som ni förstår är det massa klåpmeck överallt. Förhoppningsvis reds detta ut tills våren, men i nuläget vågar vi inte dra iväg någonstans med denna bilen tongue Men lite meck då och då så ska det bli bra smile


158 Inlägg
3 september 2019
#8
Trevligt. smile
Följer.

2 327 Inlägg
26 december 2019
Trådstartare
#9
Ja det har stått still för det mesta, men för tillfället händer det grejer iaf! Uppdaterar om vad som hänt sen senast.

Den där rackarns tången kom tillslut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-01accabd72e413f4032e6f479fdf3a46.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-14fd10ba8569b60a42b2452aa1815aa9.jpg

Tyvärr startade inte bilen med dem tändkablarna. Mätte upp dem och det var rätt motstånd i allihop. Dem gamla tändkablarna monterades igen och motorn startade direkt! Min gissning var att dessa kablar inte funkar med gamla tändsystem (resistor och brytarspetsar).

Konfronterade KLracing ang detta då jag beställt dessa tändkablar modellspecifikt via deras hemsida. Fick som svar att det ska fungera sen hänvisade dem mig till tillverkaren, så vi kom ingenstans. Dem värmer en hylla nu iaf tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4bb06abf3261be5f8a5f17180b5f06df.jpg

Stötfångaren fram är i 3 delar och det sitter snett överallt, plus att vänster framskärm är krockskadad. Stötfångaren är numera helt bortplockad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8d4733603381a8a923b04805d44bf60c.jpg

Den gamla grillen va verkligen sopslut! En ny är inköpt, den är i färgen guld! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6aa7554ebfb75df92ad88a1bc6c01b3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a41e6c7e93a8512f3657f9260b8af3f9.jpg

Bilen stod länge i mitt tält, ja där min soffgrupp ska stå! Vi rensade ut en massa ur garaget och lyckades med några centimeter tillgodo få in bilen i garaget. Flera av er har frågat varför jag meckar med min Caprice utomhus när vi har ett garage, ja här är svaret, man kommer knappt åt någonting alls i garaget längre, det är helt utfyllt av.... jänk. tongue

Volvon blev inte såld i höstas så den står kvar inne i garaget. Min Caprice kan inte  stå öppet, den läcker in vatten på iaf 5 ställen, så den behöver stå i sitt tält. Nu är det minst sagt trångt i garaget! lol

Kan tillägga att min Caprice inte går in i garaget, den är förvånansvärt mycket större än 210an tongue

Dagen 210an skulle rulla in i garaget så ville den inte starta längre. Det tycks vara bensinpumpen som sagt upp sig tyvärr.

En hel del av inredningen och alla lister runt rutorna på insidan av dörrarna är bortplockade. Listerna är nedslipade, dem ska målas om. Pappa håller på att slipa rent golvet, det kommer behöva svetsas på ett ställe men tycks vara fint i övrigt!
Kan tillägga att hela inredningen ska bli röd! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9d6edb427d6684cfce4147cf58c6c58f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7b03b9b30d4202d622c9b7463682e78b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-40952e7e56725e372efd1cf60fc18a7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-89f2c5570535aad7a009dd1b234a53bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9b9b3f50c2d637b20a971f24ac0b77b9.jpg

Tidigare i år köpte jag en oljetrycksgivare med 3 stift. Ett av stiften fungerar som vanligt, det går till oljelampan. Dem andra två blir det kontakt över när det finns oljetryck. Detta är praktiskt att använda till den elektriska choken eller en elektrisk bensinpump då den kretsen endast är aktiv om motorn faktiskt är igång. Tyvärr visade det sig att kretsen i givaren som är till oljelampan förblir öppen vad man än gör. Hade som tur var köpt två givare men den var trasig den också tongue Går bra i fabriken i Mexiko lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-06e3c7651431c952f7cf21d46acf80cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d9854348064b55cda894cf11f4c94aef.jpg

Denna typen av oljetrycksgivare är inte lätt att få tag på. Men jag hade tur och kom över en till sensor av annat fabrikat som ska komma i mitten av Januari. Och även den såklart ifrån USA, hittar inget sånt här i Sverige tongue

Allt för denna gång! smile
Senast redigerat av Xebers76 (26 december 2019)


962 Inlägg
26 december 2019
#10
Har tändspolen 12V?
Men ordet är nog Dwell här som spökar, gapet ligger nog en aning för stort och efter.
Gissar att den normalt startar fint kall men är seg och får tugga på starten en stund varm?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

2 327 Inlägg
26 december 2019
Trådstartare
#11
M123 skrev:
Har tändspolen 12V?
Men ordet är nog Dwell här som spökar, gapet ligger nog en aning för stort och efter.
Gissar att den normalt startar fint kall men är seg och får tugga på starten en stund varm?

Har inte mätt faktiskt, varken strömförsörjning eller gapet tongue Sen får jag också inflika att vi inte har haft igång motorn så länge att den blivit varm heller xP Den blev iofs varm när vi provkörde den i Falun och då var han svårstartad varm, men det var för att tändningen stod för tidigt, som tur var så var inte fördelaren helt fastspännd, så det löste sig xP

Hade det varit min bil så hade den fått samma upplägg som min soffgrupp med modernt insprut, men pappa vill att vi iaf ett tag kör med det som är där nu. Men såklart! Tips på vad det kan vara för fel som strular till det med dem nya tändkablarna mottages gärna smile Även om vi nu lagt det helt på is då det finns tusen andra saker som går före för tillfället lol


962 Inlägg
26 december 2019
#12
Okej smile

Jag var nog lite oklar det jag menar, men att Dwell vinkeln inte är riktig och att tändningen blir att släpa efter pga detta. Detta kan förklara varför dom nya kablarna ger sämre gnista och den inte vill start. Är tändspolen standard, fel gap och vinkel kan tändkablar vara det sista som får bägaren att rinna över. Lika som en varm motor.

Nu kan du väl redan detta med Dwell men om någon som inte hållit på med det där och är grön som läser lägger jag in en länk, hoppas du inte tycker det förstör tråden. smile
https://www.google.com/amp/s/www.howaca … -angle.amp

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

2 327 Inlägg
26 december 2019
Trådstartare
#13
M123 skrev:
Okej smile

Jag var nog lite oklar det jag menar, men att Dwell vinkeln inte är riktig och att tändningen blir att släpa efter pga detta. Detta kan förklara varför dom nya kablarna ger sämre gnista och den inte vill start. Är tändspolen standard, fel gap och vinkel kan tändkablar vara det sista som får bägaren att rinna över. Lika som en varm motor.

Nu kan du väl redan detta med Dwell men om någon som inte hållit på med det där och är grön som läser lägger jag in en länk, hoppas du inte tycker det förstör tråden. smile
https://www.google.com/amp/s/www.howaca … -angle.amp

Du den där länken var guld värd! Nu är jag med på vad du menar. Tackar smile Vet att jag sett en "dwell meter" i garaget för länge sedan. Har sett videos på när en sådan används, men aldrig testat själv. Man är ju född 1994 så man har ju inte meckat så mycket med den gamla typen av fördelare lol

Har ganska bra koll på dessa sakerna på det insprutet jag har i soffgruppen, men där justerar man ju med siffror i ett program xP

Om vi har instrumetet kvar ska detta absolut kollas i vår när vi fått lite mer liv i bilen! smile

Skulle inte förvåna mig om ALLT i tändsystemet är gammalt och slitet. Den fick nya tändstift i somras iaf, dem gamla var rostiga tongue


2 516 Inlägg
5 januari 2020
#14
Kul projekt, följer.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

5 Inlägg
20 mars 2020
#15
Följer

2 327 Inlägg
21 maj 2021
Trådstartare
#16
Hej igen! Ett år har gått. Det har hänt väldigt mycket med bilen och den var på en 37 mil lång resa för ett litet tag sedan, detta utan att behöva öppna motorhuven, så det går framåt!

Då projektet inte är mitt, det är inte jag som skruvar, pappa tar för lite bilder osv osv så väljer jag att avsluta denna projekttråd då jag inte kan få till någon intressant läsning.

Funderar på att ha denna bilen som lite gästspel i min projekttråd om min nya rullande soffgrupp, vi får se vad som blir av det tongue


3 371 Inlägg
21 maj 2021
#17
Neeeeej:(



Sök