2435
Sök

avgas trim b23a

24 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
#1
ungefär hur mycket effekt ökning får man på en b23a av extractor grenrör med 2,5 tums avgas system??


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
7 juli 2007
#2
Svårt att säga. Nåra hk, 5 - 10 kanske. Men de blir mkt bättre avgasflöde så du lär märka av det skulle ja tro.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

24 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
#3
ok, är det bättre att satsa på ett 2,5 tums avgas system om man inte har något annat trim eller är det bättre med 3 tum??


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
7 juli 2007
#4
Jag skulle aldrig sätta på ett 3" om ja inte har turbo. Ja har bara ett ord för det - Overkill hmm. Tror nog de är många andra som håller med. Förvisso kan det hända att bilen blir rappare vid höga varv (tror inte det), men på låga blir den med säkerhet slöare.
Sugmotorer måste få lite motstånd även om det är 4-takt.

Jag tycker du ska köpa ett extraktor grenrör, en trimkam och köra med 2.5" hela vägen. Vill du ha ännu fräckare ljud så försök få tag på avgassystem i rostfritt å skaffa ett öppet filter smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

21 Inlägg
7 juli 2007
#5
skaffa en trimkam, plana toppen, sätt extraktor och 2.5" hela vägen, dubbel förgasare om det är en förgasar motor.
efter det har du faktist en riktigt pigg bil utan att ha spenderat en förmogenhet smile

Alfa Romeo the italian Volvo

125 Inlägg
7 juli 2007
#6
xbx skrev:
ungefär hur mycket effekt ökning får man på en b23a av extractor grenrör med 2,5 tums avgas system??

Lär inte få många hästar alls om du inte byter förgasare också, sen så skulle det ju va bäst med en k-kam också och porta plana toppen, men om du inte kan bygga allt själv, extraktor, avgas, porta plana själv/snorbilligt får tag på billiga gasare m.m så skulle jag säga att det är inte värt att kosta på en b23a de pengarna efter så lite effekt du får, då skulle jag då mkt hellre köpt en b21et för 3000kr och skaffat en intercooler för några 100 och vips har du runt 180 hk för mindre pengar än vad du får 140hk i b23an! Sen blir det ju svårare besikta då men det lär du få problem med en vässad sug b23a också, sen är det väl inte jobbigt byta motor en gång om året? i så fall skaffar du en trimvänligare bil redan från början är mitt råd smile


24 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
#7
det här är taget ifrån kgtrimning: Ingen av kamaxlarna går att montera på en A-motor d v s med originalförgasare. måste man köpa andra förgasare t.ex en 2 ports förgasare om man ska montera någon av deras kamaxlar??


24 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
#8
j0jje_ skrev:
xbx skrev:
ungefär hur mycket effekt ökning får man på en b23a av extractor grenrör med 2,5 tums avgas system??

Lär inte få många hästar alls om du inte byter förgasare också, sen så skulle det ju va bäst med en k-kam också och porta plana toppen, men om du inte kan bygga allt själv, extraktor, avgas, porta plana själv/snorbilligt får tag på billiga gasare m.m så skulle jag säga att det är inte värt att kosta på en b23a de pengarna efter så lite effekt du får, då skulle jag då mkt hellre köpt en b21et för 3000kr och skaffat en intercooler för några 100 och vips har du runt 180 hk för mindre pengar än vad du får 140hk i b23an! Sen blir det ju svårare besikta då men det lär du få problem med en vässad sug b23a också, sen är det väl inte jobbigt byta motor en gång om året? i så fall skaffar du en trimvänligare bil redan från början är mitt råd smile

vilken gamm volvo är trimvänligast då??


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
7 juli 2007
#9
Ja om du köper en TIC så äre ju bara att chippa å ställa upp laddtryck. Vill du därefter ta ur ännu mer kan du ju göra allt som nämnts tidigare i tråden också smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

24 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
#10
ok, kanske ska skaffa en TIC då istället för det är väl nästan omöjligt att få en turbo konverterad bil genom besiktningen



Sök