Här kommer mina siffror från verkligheten.
jag kör en Audi A4 från 2017 med 190hk dieselspis. kört den i 2,5 år och den har gått 6000 mil var av jag har stått för 4000 av dessa.
Pendlar till jobbet varje dag 3mil dit och 3 mil hem (Falkenberg - Halmstad), kan välja att köra "gamla vägen" typ 80 hela vägen, kan ta E6 vilket är 120-väg i Halland eller jag kan ta kustvägen och får en diger blandning av 80-40 väg och måste tråckla mig genom stan för att komma till kontoret.
Standard är 80-vägen de andra bara om jag har bråttom eller känner för den finare sträckan/ombyte.
Jag är inte tungfotad utan mer road av att se hur snålt jag kan köra utan att vara dum, gillar tiden själv i bilen gött att bara köra, förr blev man stressad om man inte kom fram men nu kör jag inte ikapp bilarna framför om de inte är långsamma, lägger mig hellre bakom i 78 än tycker att det är viktigt att komma förbi.
Nu låter det som jag är en gammal gubbe och det må så vara men fyller 40 nästa år så vet ni det.
Min bil ska ligga enligt siffrorna 0,39-0,41 på landsväg och 0,44-0,46 blandad (oklart hur säkra uppgifter men från autodata.net)
Det finns inte en chans i helvete att komma ner i det. Inte ens om jag skulle hoppa över de dagar när man vill trycka på lite och de är få.
Färddatorn och mina egna siffror stämmer ganska väl överens och de visar att nu de varma månaderna så kör jag bilen på 0,5-0,51. Tittar jag bara på bilen om jag tar motorvägen så är det närmare 0,58-0,6.
Kan göra mer för att få ner förbrukningen men då blir det störigt och går ut över körningen så det känns inte rimligt.
Förra månaden fick jag tvångsrengöra partikelfiltret för det blev väl inte varmt nog i min dagliga körning som en indikation på min smarta/tråkiga körning.
Ger detta som jämförelse med din andra tråd där du skriver om bilar som drar 0,45 och det tror jag inte ett smack på om det inte är en mycket liten bil, och det är inte de bilarna du nämner
Det gör att din matte inte går ihop med hur mycket du skulle spara.
Gillar du din bil tror jag den största besparingen är att lära sig köra snålare, upp i fart håll hastigheten, kör inte om i onödan, minimera stoppen för att få så få starter från stillastående som möjligt och allt det där.
Oavsett bil så är en tung högerfot det största hotet och den enklaste besparingen. Jag har då aldrig varit med om att det blir en besparing att byta bil!
Men när en annan var 3-35 så var ju allt ett race, så vi har alla varit där och gasat, jag har bara slutat göra det till vardags, och leker med andra bilar istället.
Hade tittat på Mondeon som någon nämner, Opel och asiatiskt, Men hade börjat med lättare skor.