Brådhis skrev:
Skillnaden i rullmotstånd mellan olika däckmärken samt det faktum att det aldrig är vindstilla och vägen aldrig är varken rak eller plan påverkar betydligt mer.
Men visst, i vakuum på ett flygfält så...
Dessutom kan man ju misstänka att billtillverkaren redan valt optimal utväxling när bilen utvecklades...
sån är då inte min polo den är inte gjord för svensk hastighetesbegränsningar. för man får alltid ligga en växel lägre än vad man borde
2an gör den snudd på 100blås så den har lite skum utväxling för att vara en 90hk diesel ;-) men man kan ligga i 100 på 3an utan att ens märka att man har 2växlar kvar.
vill påstå att i 30km/h är 2an ett måste. på 3an ligger den och nöter på tongången
runt 40 lägger jag i 3an
sen är det upp till 60 innan 4an som tidigast kan läggas i under 85 kör jag på 4an annars låter det inget bra.. smärtgränsen är vid 80 på 5an
innan optimeringen jag gjort var det istort sätt okörbart att ligga runt 1000-1100rpm inget vrid alls.. bäst mår den mellan 2000-5000
är helt säker på att bilen till 100% är anpassade för utsläpps testerna och inte för hur den fungerar i verkliga livet.
sen kan man ligga ibland en växel för högt om det lutar nerför. men minsta motlut motar sig motorn. innan optimering var det inte ens möjligt att inte växla ner.. nu när jag har från 230nm till 320nm så gör det grym skillnad men fortfarande så motar det sig en hel del men med laddtryck ökar iallfall bilen farten istället för att tappa den när man har full gas
så jag köper inte att bilarna utvecklas för bästa möjliga utväxling för oss ägare utan det är anpassat för att korkade kostymsnubbar bestämmer hur bilarna ska simuleras på en rullande landsväg under givna förutsättningar.
det är nog största aneldningen till att verkliga utsläppen är så höga på bilar. eftersom dom enbart fokuserar på en körcykel som inte är förknippad med verklig körning. detta gäller ju oavsätt bränsletyp så stämmer ju inte dom sifforna för någon så vem som tagit fram vissa grejer lär ju inte ha någon som helst koll på verkligheten