3917
Sök

Plana å porta en Volvo 531 topp

65 Inlägg
14 augusti 2021
Trådstartare
#1
Hellå, jag går i tankarna på å köpa en 531 topp å sedan plana å porta toppen. Å ska även byta kammen å förmodligen köpa extraktor rör. Så var såklart frågor å vänder mig hit till garaget.

Är det jätte svårt å porta å plana?
Vad kan en 531 topp ungefär ligga i pris?
Vilken kam hade ni rekommenderat? Jag ligger ofta på låga varv å har hört att A-Kammen ska vara bra då?
Finns de nå mer om behövs göra?

Mvh

8 250 Inlägg
14 augusti 2021
#2
Plana är inte svårt om man har tillgång till en fräs + en stor planfräs. Porta däremot är lite av en konst och lär anpassas efter tänkt effekt om motorn har turbo eller inte. Val av kam beror ju också på effekt och motorn i övrigt.


5 686 Inlägg
14 augusti 2021
#3
Ska du ligga på låga varv är 530-toppen överlägsen.

531 har stora kanaler original och gashastigheten på låga varv blir då låg vilket ger sämre ork på låga varv.

531-topparna är relativt svårt att hitta nuförtiden, brukar säljas för 2000kr+


Vassare kam ger i regel sämre bottenork.
A-kammen är en fin kam om man sällan varvar över 5000rpm.

Lägg tiden på din nuvarande topp istället.
Snygga till kanalerna, främst där dom vänder upp mot ventilen och plana så bör du bli nöjd smile
Senast redigerat av simlar (14 augusti 2021)


65 Inlägg
14 augusti 2021
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Ska du ligga på låga varv är 530-toppen överlägsen.

531 har stora kanaler original och gashastigheten på låga varv blir då låg vilket ger sämre ork på låga varv.

531-topparna är relativt svårt att hitta nuförtiden, brukar säljas för 2000kr+


Vassare kam ger i regel sämre bottenork.
A-kammen är en fin kam om man sällan varvar över 5000rpm.

Lägg tiden på din nuvarande topp istället.
Snygga till kanalerna, främst där dom vänder upp mot ventilen och plana så bör du bli nöjd smile

Har en 530 topp i min Volvo 740 -90 just nu, ska förmodligen på en skrot snart å funderade på å kolla efter en 531 topp där. Jag varvar sällan högt å då borde A-Kammen vara bäst?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
14 augusti 2021
#5
meckar_jonte skrev:
simlar skrev:
Ska du ligga på låga varv är 530-toppen överlägsen.

531 har stora kanaler original och gashastigheten på låga varv blir då låg vilket ger sämre ork på låga varv.

531-topparna är relativt svårt att hitta nuförtiden, brukar säljas för 2000kr+


Vassare kam ger i regel sämre bottenork.
A-kammen är en fin kam om man sällan varvar över 5000rpm.

Lägg tiden på din nuvarande topp istället.
Snygga till kanalerna, främst där dom vänder upp mot ventilen och plana så bör du bli nöjd smile

Har en 530 topp i min Volvo 740 -90 just nu, ska förmodligen på en skrot snart å funderade på å kolla efter en 531 topp där. Jag varvar sällan högt å då borde A-Kammen vara bäst?

Jag satte i en A-kam i en 240 gl jag hade, tyckte att den var riktigt bra att köra med. Bra bottendrag och blev en liten kick runt 3500 varv om jag inte minns fel. Stor skillnad mot m eller t-kammen som satt i från början, som drog lite på låga varv men som sen dog ut efter 3000 varv.

Som simlar säger så borde du köra på en 530-topp, sen plana och porta den. Med en a-kam så får du ett bra register tillsammans med 530-toppen.
531-toppen ger mer på högre varv. Då måste du varva högre för att den ska röra på sig. Vilket kan bli lite jobbigt om bilen används som bruksbil.

Du kan ju plocka en 530-topp på skroten och fixa till den under tiden. Hittar du en 531 så kan du alltid prova en sådan med.


65 Inlägg
14 augusti 2021
Trådstartare
#6
Marcus_89 skrev:
meckar_jonte skrev:
simlar skrev:
Ska du ligga på låga varv är 530-toppen överlägsen.

531 har stora kanaler original och gashastigheten på låga varv blir då låg vilket ger sämre ork på låga varv.

531-topparna är relativt svårt att hitta nuförtiden, brukar säljas för 2000kr+


Vassare kam ger i regel sämre bottenork.
A-kammen är en fin kam om man sällan varvar över 5000rpm.

Lägg tiden på din nuvarande topp istället.
Snygga till kanalerna, främst där dom vänder upp mot ventilen och plana så bör du bli nöjd smile

Har en 530 topp i min Volvo 740 -90 just nu, ska förmodligen på en skrot snart å funderade på å kolla efter en 531 topp där. Jag varvar sällan högt å då borde A-Kammen vara bäst?

Jag satte i en A-kam i en 240 gl jag hade, tyckte att den var riktigt bra att köra med. Bra bottendrag och blev en liten kick runt 3500 varv om jag inte minns fel. Stor skillnad mot m eller t-kammen som satt i från början, som drog lite på låga varv men som sen dog ut efter 3000 varv.

Som simlar säger så borde du köra på en 530-topp, sen plana och porta den. Med en a-kam så får du ett bra register tillsammans med 530-toppen.
531-toppen ger mer på högre varv. Då måste du varva högre för att den ska röra på sig. Vilket kan bli lite jobbigt om bilen används som bruksbil.

Du kan ju plocka en 530-topp på skroten och fixa till den under tiden. Hittar du en 531 så kan du alltid prova en sådan med.

Tänkte plocka en vanlig 530 topp, men man kan ju alltid se efter en 531 topp också. Förresten vet du hur mycket en A-Kam gå på? Mvh

5 686 Inlägg
14 augusti 2021
#7
A-kam med fördelarspår säljs oftast runt 500-1000kr, inte det lättaste att hitta med fördelarspår dock.

A-kam utan fördelarspår sitter i alla 300-serie (förutom R-sport) med B19/B200 och alla B21A, B23A och B230A, men den går då bara användas om fördelaren sitter monterad i motorblocket.


65 Inlägg
15 augusti 2021
Trådstartare
#8
simlar skrev:
A-kam med fördelarspår säljs oftast runt 500-1000kr, inte det lättaste att hitta med fördelarspår dock.

A-kam utan fördelarspår sitter i alla 300-serie (förutom R-sport) med B19/B200 och alla B21A, B23A och B230A, men den går då bara användas om fördelaren sitter monterad i motorblocket.

På min motor sitter fördelaren längst bak på toppen, är det lätt då å hitta rätt? Har du bild på hur det ser ut med å utan fördelar spår?

5 686 Inlägg
15 augusti 2021
#9
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRVVVKSPcIefaxgG0pnMT0435TU9acz4y801A&usqp=CAUMed fördelarspår.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT4BR_XnQyRc6zfnasDaV9MDkwzyIG32YosoQ&usqp=CAUUtan fördelarspår


A-kam med fördelarspår är betydligt svårare att hitta än A-kam utan.
Endast 740 med B230A och fördelaren bak på toppen som har den kammen vad jag vet.


65 Inlägg
15 augusti 2021
Trådstartare
#10
simlar skrev:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … p;usqp=CAUMed fördelarspår.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … p;usqp=CAUUtan fördelarspår


A-kam med fördelarspår är betydligt svårare att hitta än A-kam utan.
Endast 740 med B230A och fördelaren bak på toppen som har den kammen vad jag vet.

Okej, måste se vilka 740i modeller som har dessa motorer så man vet vad man sk söka efter

4 Inlägg
15 augusti 2021
#11
Har en A kam ligger om du skulle köra med en sån med fördelarspår
Senast redigerat av cesarkoubek (15 augusti 2021)

65 Inlägg
15 augusti 2021
Trådstartare
#12
cesarkoubek skrev:
Har en A kam ligger om du skulle köra med en sån med fördelarspår

Jo hade tänkt köra med en A-Kam. Pris kurs?

4 Inlägg
16 augusti 2021
#13
Tänkte du pris på min? Isåfall får du buda nånting:)

65 Inlägg
16 augusti 2021
Trådstartare
#14
cesarkoubek skrev:
Tänkte du pris på min? Isåfall får du buda nånting:)

Har du bild på den?

4 Inlägg
16 augusti 2021
#15
Tyvärr inte då kammen ligger i Katrineholm för tillfället. Den satt i min innan jag turbokonvertera o är inga fel på den.

65 Inlägg
16 augusti 2021
Trådstartare
#16
cesarkoubek skrev:
Tyvärr inte då kammen ligger i Katrineholm för tillfället. Den satt i min innan jag turbokonvertera o är inga fel på den.

300 kr?


Sök