4147
Sök

VW LT35 Bosch VE dieselpump Hur ska spjällaxeln stå

15 Inlägg
15 augusti 2021
Trådstartare
#1
jag har en LT 35 -2000 motorkod ATA med en Bosch VE pump.

Pumpen har varit ur och nya packningar på de ställen där det läckte 8och några byttas samtidigt bara för att det var enkelt)

Trodde i min enfald att spjäll axeln bara kunde ha ett enda läge. Den har splines och inget som direkt säger hur det ska vara:
jag har ställt spjällaxeln med spåret i axeln mitt för det stora långa spåret. Känns mest naturligt.

Finns det nån som har en LT35 som skulle kunna ta en bild på spjällaxeln så jag kan jämnföra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240471/240471-dce897b729b3bfe65e23a4c75c80763a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240471/240471-2c640cf668ce353bff2c42b1318acc2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240471/240471-2c640cf668ce353bff2c42b1318acc2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240471/240471-dce897b729b3bfe65e23a4c75c80763a.jpg

5 686 Inlägg
15 augusti 2021
#2
Man kan testa sig fram, för långt vriden åt ena hållet har du ingen tomgång och kan inte gasa fullt.
För långt vriden åt andra hållet så blir tomgången alldeles för hög och går att gasa för mycket.

Vanligtvis sitter skåran på axeln ca 45° vriden från det läge du har nu.


Ser att du även varit och flyttat på gasstoppet på axeln, den vill du vrida tillbaka till original-position då den mest troligt var rätt justerad innan dem justerades.


6 062 Inlägg
15 augusti 2021
#3
Den borde ju stå någonstans mellan de fem strecken där uppe och nere. Kanske sätta den på mittenstrecket först och justera dit det behövs

15 Inlägg
16 augusti 2021
Trådstartare
#4
Medurs eller moturs?

Om vi säger att den sida av spjällaxel skåran som är mot långa strecket är spetsen så borde ju den vridas moturs.

Finns det nån som kan ta en bold på hur deras spjäll axel står?

Det är ju lite justermån då det både finns tomgångsstopp och fullfartsstop.

Någon som har en metod för "vitrök"? Är stora regiulatorskruven med i ekvationen med tomgång eller är det bara blandning för högre varvtal?

15 Inlägg
16 augusti 2021
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Man kan testa sig fram, för långt vriden åt ena hållet har du ingen tomgång och kan inte gasa fullt.
För långt vriden åt andra hållet så blir tomgången alldeles för hög och går att gasa för mycket.

Vanligtvis sitter skåran på axeln ca 45° vriden från det läge du har nu.
Jag antar att axeln ska vridas moturs

Ser att du även varit och flyttat på gasstoppet på axeln, den vill du vrida tillbaka till original-position då den mest troligt var rätt justerad innan dem justerades.

Hela axeln har varit lös och nya packningar i stora delar av pumpen

15 Inlägg
16 augusti 2021
Trådstartare
#6
Testade att vrida pumpaxeln "digitalt"

Är det så här jag borde börja ställa gasarmen/pumpaxeln?

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240471/240471-d1fd7ac7bcdb841dd7bf04f8f0846052.jpg

5 686 Inlägg
16 augusti 2021
#7
Ja, ett hack till är där dom flesta pumpar står.

Minns dock inte åt vilket håll du ska vrida.
Men det känner man om man vrider på axeln med en skruvmejsel.

Vitrök brukar ofta betyda felinställd tändning, förtändningen ska ställas in med hjälp av indikatorklocka.


15 Inlägg
16 augusti 2021
Trådstartare
#8
Enligt manual ska den vara på 1.75mm +- 0.2

Nackdelen är att man måste riva så mycket för att komma åt de 3 justerskruvarna på pumpen.

Jag vet iaf att jag kan ställa 1.5mm - 2.1mm så jag borde vara på rätt kugg.

Jag har en digital indikatorklocka.

* Vrider till TDC och sen vrider tillbaka tills indikatorklockan inte minskar mer. Det sker ca 28 grader före TDC.
* Nollar indikatorklocka och vrider medurs till TDC igen.
* Justera till 1.75mm.
* Vrid minst 2 varv medurs på vevaxel och kolla att värdet är 1.75mm

Sen har jag haft igång motorn och den har snurrat i 5-10 minuter på 1500-2000rpm och blivit ljummen.

Något kan ju ha flyttat sig så det är värt en dubbelkoll.

Skickar med länk till manual för LT35 -2000 motorkod ATA för andra som har samma bil.

https://cardiagn.com/vw-lt-typ-2d-4-cyl … p-agk-ata/

15 Inlägg
16 augusti 2021
Trådstartare
#9
Ännu en kväll med en massa inställningar och ingen tomgång.

Nu står pumpen 3;e sträcket.. dvs 90 grader från det länga sträcket.
Den går igång men jag har en massa vitrök och jag kan inte justera ner tomgång.

Har provat alla streck och vid 5:e sträcket så blev motorn en "industri diesel" med konstant varvtal på 1500 och absolut konstant gång . Ingen gasrespons,.
Då anser jag att jag gått för långt. Jag backade tillbaka och fick tillbaka min pulserande tomgång/vitrök.

Tomgången är pulserande på som lägst 600 rpm upp till 1200-1500 rpm.
Beror vitrök på fel på inställning av dieselpumpen. Jag har ställt 1.75mm enligt indikatorklocka.

Kan det vara något i regulator delen av pumpen som blivit fel?

Öm värdet ökas till 1.80, kommer vitrök då att minska? eller ska jag minska till 1.70mm

5 686 Inlägg
17 augusti 2021
#10
Du kan alltid prova vrida pumpen lite med motorn igång och se om det gör någon skillnad.

Misstänker dock att något har hamnat fel eller i osynk när pumpen varit isär för att tätas om då du skriver att tomgången är väldigt ojämn.


15 Inlägg
17 augusti 2021
Trådstartare
#11
Menar du att jag ska ta ut pumpen och öppna locket för att se att allt sitter på rätt plats?

Jag kollar lite youtube på hur övre delen av pumpen ska sitta ihop.

Ikväll gör jag nog ett försök för att kontrollera att pumpen verkligen har 1.75mm förtändning.
Kanske gör en justering mot 1.80mm och justerar bränsleskruv.
Om jag ställer förtändning lite extra så får bränslet mer tid att tända och kanske "hinner" med att bränna allt bränsle = minska vitrök.

Om detta inte fungerar så åker pumpen ur och jag tittar på hur axel och fjäder sitter. Kollar även att centrifugal regulatorn sitter ihop på rätt sätt.

Någonting jag ska titta efter?

5 686 Inlägg
17 augusti 2021
#12
Jag antar du haft isär hela pumpen, gäller då att ta isär och kolla så allt sitter ihop som det ska och i rätt synk.
Ett vanligt misstag är att kamplattan kan ha monterats 180° fel.
Kilen på axeln drevet sitter på ska sitta i linje med piggen på kamplattan som lokaliserar pumpelementet.


15 Inlägg
18 augusti 2021
Trådstartare
#13
Jag har hållit linjem mellan merke på kamdrev, kilen på axeln, piggen på kamskivan och 1:ans spridarrör.

Nu åker pumpen ur. Jag har slitit i minst 40 timmar och förgiftat en hel by met dieselgasmoln.

Min åsikt är att en diesel går om den får luftfritt bränsle , motorn roterar och har kompression.
När allt detta är uppfyllt så fungerar den.

Nu blir det pump som fungerat i bil. Fungerande pump in i min bil och 3 bult så är den på plats.

Frågar redan här om min uppgift från VW verkstadsbok på 1.75mm +-0.02mm är korrect för 2.8TDI motorkod: ATA

Det är bara det som kan vara fel efter montering.

15 Inlägg
24 augusti 2021
Trådstartare
#14
Nu är problemet löst.. Högtryckdelen i pumpen var paj. Den gav tryck ibland och ibland inte. Den var så sliten att på låga varv höll den inte tätt, men på 1200 rpm så fungerade det (för den hann inte läcka)

Ny dieselpump fråm Västervik bildemontering från en nästan exakt likadan bil och 4 timmar senare var allt på plats igen,


Sök