Kan inte känna något brott men mig veterligen ska väl inte fjädern ligga på sig själv? Men jag håller med om att det ser ut som att vänster fram inte heller är i läge eller också av sedan tidigare
Hittade brottet på fjädern. Båda fjädrarna är knäckta på exakt och jag menar exakt samma ställe.. (sen som ni sa så saknas den ena avbrutna delen medans den andra har knäckts/vikits och nu ligger kvarvarande fjäder ovanpå. Hur är det ens möjligt
dagens vägar gör inte saken bättre,, ofta knäckta fjädrar på dem flesta märken,, bytte framfjäder på min mosters Hyundai som gått 9000 mil ,, så är ej bara Ford/Volvo som har dem problemen,,
Nej så är det säkert. Men jag har haft allt från Audi, vw, nissan, suzuki, honda, subaru utan ett enda fjäderbrott, medan min frus 3 stycken fordar alla har fått brott på framfjädrarna. Så aningen överrepresenterade får man väl lov att säga att de är.
Jag har själv bara haft fjäderbrott på Mercedes G-klass - båda bak! Bland de fjäderbrott jag hört talas om i bekantskapskretsen har det bara varit på VAG och BMW. Fram på en grannfrus VW typ 1 skar den brustna fjädern upp däckets insida.*)
Bilprovningen hade tidigare STORA problem med Mercedes 123. Alla 123:or okulärkontrollerades innan de fick köras upp på 4-pelarlyften. Sviterna efter att framfjädrar okontrollerat lämnat sin plats och studsat iväg. Ingen fysiskt skadad hos ASB. Men ute på allmänna platser har flera personer skadats av "friflygande" 123-fjädrar.
*) har på Defender varit med om att bakfjädrar lämnat den nedre fästplattan och börjat gå som ett svarvstål på däckens insida. Lösningen blev att förankra fjäderarna i tallrikarna med minischackel. Har jag gjort på flera Defender. Fenomenet borde fabriken kunnat förutse om de själva kört bilen i terrängen så att det "flexat" och fjädrarna hoppat ur bak.
jag har ägt ca 50-60 bruksfordar,, EN har haft brusten fjäder,, beror på körstil och vägar kanske ?? tur eller otur,, jaja bara inse att byt fjädrar å se glad ut
Eftersom fjädrar, oavsett blad- eller skruvfjädrar, åldras/mattas med tiden ska man alltid byta båda på samma axel samtidigt. Oftast säljs fjädrarna parvis av den anledningen. Vissa fjädrar är märkta med placering - bl a OME.
Beträffande torsionsstavar vet jag inte hur det förhåller sig - att dom också mattas alltså? Känner inte till att torsionsstav havererat - utom på husvagn!
När en bekant till mig besikta sin Nissan almera så small höger framfjäder av när dom skakade om framvagnen. Blev spanska flaggan eftersom fjädern hoppade ur och delar flög iväg. Har även gått förbi en Vito en gång där fjädern small av på. Bilen var en begagnad bil som stod till försäljning. Saker blir helt enkelt utmattade med tiden.
Eftersom fjädrar, oavsett blad- eller skruvfjädrar, åldras/mattas med tiden ska man alltid byta båda på samma axel samtidigt. Oftast säljs fjädrarna parvis av den anledningen. Vissa fjädrar är märkta med placering - bl a OME.
Beträffande torsionsstavar vet jag inte hur det förhåller sig - att dom också mattas alltså? Känner inte till att torsionsstav havererat - utom på husvagn!
Just torsionstavar på Renault 19 som havererat var ju vardagsmat. Nu är det ju lyckligtvis inte så många kvar av dessa.