4717
Sök

Köpråd: beg audi

37 Inlägg
9 november 2021
Trådstartare
#1
Tog körkort denna vecka och kör en peugeot 207 2010. Har kollat på lite audi a4-a6 avant. kollade på en a6 idag. En 06a 20 000mil. Såg riktigt snygg ut och va bekväm att sitta i. brukar oftast kolla på bilar som jag inte direkt har sätt i verkligheten, men nu när jag har suttit i en audi iaf så är det bra marginal.

kollat på allt ifrån a4 avant 06-10, a6 etc etc.

Nån som har några bra tips på bästa motorn, bra årsmodell utrustning etc etc. vill helst ha bensin då det fanns 1.8 och 2.0 motorer på dom jag kollat på.
Hört att audi brukar dricka mycket olja och i så fall någon som har ett snitt på vad en normal och en icke normal audi har för oljeförbrukning.

saker som sjukdomar, rost, kamkedja, etc etc. Är inte så petig gällande "användbarheten" av bilen, alltså hur praktisk den är. Är en ganska simpel person och behöver inte ha massa utrustning. Bara typ farthållare och några andra saker jag inte har på minnet just nu.

Dom viktigaste frågorna är pålitlighet och och driftkostnad.

2 849 Inlägg
10 november 2021
#2
Är väl först och främst tfsi motorerna som jag känner till som kamkedjorna kan rappa över på med krökta ventiler som följd och kolvskador i samband med det.

Ang. Oljeförbrukning på samma motorer har jag hört uppemot 1.5 liter på 10 mil, om det är sant vet jag dock inte, låter ju helt åt skogen isåfall.
Från år 2013 tror jag just detta ska va avhjälpt.

Vill du ha en driftsäker bil är nog inte Audi och Volkswagenkoncernen nåt som går hand i hand.

Kolla åt asiaterna/japanerna. Där har du driftsäkerhet.

1 194 Inlägg
10 november 2021
#3
Eftersom du främst söker pålitlighet och låg driftskostnad och dessutom inte behöver en stor bil så kan du släppa Audi A6. TFSI-motorer har haft sina problem kan man väl säga och en stor bil som A6 är markant dyrare än exempelvis en A3. Behöver du inte en större bil så är en mindre bättre på de flesta sätt (särskilt om du inte bryr dig så mycket om utrustning!)

Var medveten om problemen med kamkedja och oljeförbrukning och överväg om det är värt risken. En motorrenovering kan lätt kosta mer än vad bilarna är värda idag.


193 Inlägg
10 november 2021
#4
Positivt: Riktigt fina bilar när de fungerar!
Negativt: Fungerar sällan och är väldigt dyra att laga.
Vill man ha en pålitlig bil med låga driftkostnader så är nog en 15 år gammal audi a6 med 20 000 på mätaren bland det absolut värsta jag kan tänka mig.
Jag hade också sneglat på något japanskt om pålitlighet och driftkostnader är prio!

37 Inlägg
11 november 2021
Trådstartare
#5
uhlin skrev:
Är väl först och främst tfsi motorerna som jag känner till som kamkedjorna kan rappa över på med krökta ventiler som följd och kolvskador i samband med det.

Ang. Oljeförbrukning på samma motorer har jag hört uppemot 1.5 liter på 10 mil, om det är sant vet jag dock inte, låter ju helt åt skogen isåfall.
Från år 2013 tror jag just detta ska va avhjälpt.

Vill du ha en driftsäker bil är nog inte Audi och Volkswagenkoncernen nåt som går hand i hand.

Kolla åt asiaterna/japanerna. Där har du driftsäkerhet.

Har faktiskt kollat på mazda 3 och mazda 6, dock tycker jag mazda 6 är allt för stor. Mazda 3 har jag inte sätt många fel på, alltså folk som har haft mycket problem med dom. Ska kolla lite mer och kolla vad jag kan hitta.

37 Inlägg
11 november 2021
Trådstartare
#6
Noobnisse skrev:
Positivt: Riktigt fina bilar när de fungerar!
Negativt: Fungerar sällan och är väldigt dyra att laga.
Vill man ha en pålitlig bil med låga driftkostnader så är nog en 15 år gammal audi a6 med 20 000 på mätaren bland det absolut värsta jag kan tänka mig.
Jag hade också sneglat på något japanskt om pålitlighet och driftkostnader är prio!

Det du skrev om fina bilar är just det som drar på mig. Älskar hur dom ser ut och hur fina man kan göra dom. Har kollat på mazda 3 och mazda 6. Dock tycker jag mazda 6 är allt för stor. Gjort lite research och inte det är inte mycket problem folk har med dom, det är la mazda 3 speed/mps med en 2.3L med 260hk som har haft problem med turbon o annat.

Det är alltid dom fina bilarna som bmw och audi som jag drar mig till som är dom som har mest problem.

Of World
3 372 Inlägg
11 november 2021
#7
Dom finns ju med 1.9 eller 2.0 tdi som är något bättre men inte felfri. Men du kanske kör för lite för diesel?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

193 Inlägg
11 november 2021
#8
jakjan skrev:
Noobnisse skrev:
Positivt: Riktigt fina bilar när de fungerar!
Negativt: Fungerar sällan och är väldigt dyra att laga.
Vill man ha en pålitlig bil med låga driftkostnader så är nog en 15 år gammal audi a6 med 20 000 på mätaren bland det absolut värsta jag kan tänka mig.
Jag hade också sneglat på något japanskt om pålitlighet och driftkostnader är prio!

Det du skrev om fina bilar är just det som drar på mig. Älskar hur dom ser ut och hur fina man kan göra dom. Har kollat på mazda 3 och mazda 6. Dock tycker jag mazda 6 är allt för stor. Gjort lite research och inte det är inte mycket problem folk har med dom, det är la mazda 3 speed/mps med en 2.3L med 260hk som har haft problem med turbon o annat.

Det är alltid dom fina bilarna som bmw och audi som jag drar mig till som är dom som har mest problem.

Mazda 6 är mig veterligen inte större än en A6? I alla fall inte mycket.

Om du vill ha en bil som upplevs som lite mer premium (läs dyrare att underhålla) så hade jag lekt med tanken om att skaffa en Volvo.
Vet inte vad du har för budget men spana efter en välskött v70. Tycker än idag att det är bland de skönare bilar man kan åka/köra, riktigt bra stolar.
2.4-motorerna är väl rätt törstiga för prestandan man får men 2.5t drar inte jättemycket mer och har helt okej prestanda.

Tror att snitt-volvo-v70n är billigare i drift än snitt-Audi-a6, även om snitt-japanen är absolut billigast. Sen är det alltid ett lotteri med bilägande -  en bil som "ska vara" billig kan bli jättedyr och en bil som sägs vara dyra att underhålla kan gå klockrent utan några problem alls.

6 153 Inlägg
12 november 2021
#9
Skall man ha en audi från den perioden är det diesel som gäller, de är mycket bättre än bensinmotorerna. Men då gäller det ju att man kör ganska mycket, fast även TFSI-motorernas kamkedjor mår nog bra av att man inte kör en massa korta turer.

Skall du ha Mazda 6 så var medveten om att de rostar mer än andra bilar.

7 491 Inlägg
12 november 2021
#10
Utmarks-Loke skrev:
Skall man ha en audi från den perioden är det diesel som gäller, de är mycket bättre än bensinmotorerna. Men då gäller det ju att man kör ganska mycket, fast även TFSI-motorernas kamkedjor mår nog bra av att man inte kör en massa korta turer.

Skall du ha Mazda 6 så var medveten om att de rostar mer än andra bilar.

Har ägt Mazda 2, 3, 6 och Tribute.
Har varit brukade upp till 5 år och 15.000 mil utan minsta rost.
Har varken kostat på rostskyddsbehandling eller tvättat speciellt ofta.
Mazda upplever jag som lika driftsäkra som Suzuki, Toyota och Honda.

Har definitivt INTE samma erfarenheter av VAG-bilar.
Har fått lackskador (början till rostskador) underkända på garantin på flera VAG-bilar.

2 849 Inlägg
12 november 2021
#11
torsen skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Skall man ha en audi från den perioden är det diesel som gäller, de är mycket bättre än bensinmotorerna. Men då gäller det ju att man kör ganska mycket, fast även TFSI-motorernas kamkedjor mår nog bra av att man inte kör en massa korta turer.

Skall du ha Mazda 6 så var medveten om att de rostar mer än andra bilar.

Har ägt Mazda 2, 3, 6 och Tribute.
Har varit brukade upp till 5 år och 15.000 mil utan minsta rost.
Har varken kostat på rostskyddsbehandling eller tvättat speciellt ofta.
Mazda upplever jag som lika driftsäkra som Suzuki, Toyota och Honda.

Har definitivt INTE samma erfarenheter av VAG-bilar.
Har fått lackskador (början till rostskador) underkända på garantin på flera VAG-bilar.

Mazda, Toyota och andra japanska bilar är nog överlag bättre på rostskydd idag än förr.

VW rostar snabbt och den rostskyddsgarantin de har idag ger jag inte mycket för, för att den ska gälla ska det rostat hål i plåten, annars är det tji...... Så de vet allt hur man lämnar garanti.


Sök