3118
Sök

Bedöm min kamkedja!

7 392 Inlägg
8 december 2021
#21
spillolja skrev:
Budgetalternativ är enbart kedja + skruv insugkam och nödvändiga packningar om glidskenorna är i bra skick,  kedjestäckaren är en enkel pryl som troligen inte går sönder

tag det billigaste oljefiltret som finns till inkörningen av kedjan, byt olja + filter efter 200-300mil och välj ett märkesfilter (tex. purflux)

mahle gör bra och prisvärda oljefilter wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
8 december 2021
#22
spillolja skrev:
Det finns en del prylar på denna motor:
Dubbla katalysatorer
Nox-sensor (bakom andra katten)
Bredbandslambda (före första katten)
EGR-Ventil: öppna denna om möjligt och kontrollera, en motordriven historia, rensa ur sot så den kan öppna men även stänga
Körning på 98 oktan kan evt. minska sotning

kollar man livedata på den tror jag man ser att lambdan reglerar allt inom normala området just pga avgasläckan.. 
tror det är så enkelt att det läcker in syre före lambdan som gör att den fetar på blandingen ..  eftersom katen klarar att rena tillräckligt på tongång så fungerar ju den iallfall.  men sen klarar den inte att rena när det blir lite mer flöde.   

ganska säker på att allt är relaterat till ett sånt enkelt fel. 

eftersom alla värden utom lambda värdet tyder på att den går fett   så ska man tro på dom avgasvärdena eftersom det bara är ett värde som är motstridigt så är det där man ska kolla..

Kör fort så hinner inget hända...

4 137 Inlägg
8 december 2021
#23
granadadr skrev:
mahle gör bra och prisvärda oljefilter wink

Mahle gör med alla omständigheter fullgoda produkter, men jag väljer gärna Purflux pga.av dubbelveckat innanmäte i en del av deras filter vilket ger minst lika bra flöde på oljan (dock inte till aktuell motor i TS bil)  smile

Growe skrev:
eftersom alla värden utom lambda värdet tyder på att den går fett   så ska man tro på dom avgasvärdena eftersom det bara är ett värde som är motstridigt så är det där man ska kolla..

jag tänkte evt. på EGR ventilen om den inte tätar när den ska skulle kunna påverka evt. avgasvärden, men även EGR röret på avgassidan
det är måånga prylar på denna motor, mer än på tex. Tsi 1.4 som är snarlik som har skalats ned på onödiga saker
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 137 Inlägg
8 december 2021
#24
Kom att tänka på att det är en direktinsprutare som kan vara full med sot i insug och insugningsventiler, fullgas på 3:a i en uppförbacke hjälper evt. till att sota ur den, kan ge konstiga angasvärden

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 194 Inlägg
11 december 2021
#25
spillolja skrev:
Denna sträckare har inte någon returspärr

Korrekt, och det är största problemet.

Dras motorn runt lite åt fel håll så slackas kedjan betydande och risken för att den hoppar över kugg är betydande.

Tex om bilen parkeras med växel i motlut. 

Eller när den startas efter oljebyte när oljetrycket kan dröja aldrig så lite med tomt oljefilter.

Sträckaren tillsammans med dålig kvalitet på kedjan är huvudproblemet.

Sen kanske inte alla servas så optimalt heller.....


Sök