2966
Sök

W124 e320 går dåligt

9 Inlägg
17 november 2021
Trådstartare
#1
Hej,

Efter många timmar av felsökning så börjar jag ge upp på bilen. Problemet uppstod när jag gjorde en service på bilen och byte tändstift. Efter de så började bilen gå knackigt och rycka vit.

Insåg att bilen inte gick på alla så började med och byta tändspolare och tändkablar, hjälpte inte. Kollade sedan elen till tändspolarna och såg att kablarna va dålig så drog om dom men hjälpte inte.

Lämnade sedan in boxen men dom kunde inte hitta nåt fel på den och föreslog att kolla lmm men den funkade även den. Efter de så gjordes komp prov och de va bra på alla cylindrar. Kylarvätskan va blå och oljan va ny och fräsch. Efter de så tog vi lös spridarna och insåg att 5an stog öppen hela tiden och testade och byta kontakt å då funka den som vanligt. Så drog även om elen till spridarna då kablarna va dålig också men hjälpte inte heller.

Tuffar på tomgång å låter som den går bra när man varvar upp den, men rycker vit som tusan. Hittar inte felet och börjar ge upp, ingen som har nån ide?


Forummoderator
17 989 Inlägg
17 november 2021
#2
Ligger det en kabelhärva mot torpedväggen på denna bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 681 Inlägg
17 november 2021
#3
Satte du stift av bra kvalitet/bra märke?
Med tanke på att symptomen uppstod direkt efter tändstiftsbytet.


9 Inlägg
17 november 2021
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Satte du stift av bra kvalitet/bra märke?
Med tanke på att symptomen uppstod direkt efter tändstiftsbytet.

Satte först ditt bosch, sen köpte jag ngk och inget av dom funka


9 Inlägg
17 november 2021
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Ligger det en kabelhärva mot torpedväggen på denna bil?

Ja som går till ecu boxen(kablarna jag har bytt ut)


Forummoderator
17 989 Inlägg
17 november 2021
#6
Kelanjonsson skrev:
Hybrid_ skrev:
Ligger det en kabelhärva mot torpedväggen på denna bil?

Ja som går till ecu boxen(kablarna jag har bytt ut)

Ah! Okej. Rätt vanligt att det blir glapp i denna med åren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
17 november 2021
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Kelanjonsson skrev:
Hybrid_ skrev:
Ligger det en kabelhärva mot torpedväggen på denna bil?

Ja som går till ecu boxen(kablarna jag har bytt ut)

Ah! Okej. Rätt vanligt att det blir glapp i denna med åren.

Ja dom brukar falla isär


3 186 Inlägg
17 november 2021
#8
ingen har ställt den uppenbara frågan:
Sitter allt i rätt tändföljd nu?
Eftetsom det uppstod vid tändstiftbyte,
och andra stift inte hjälpte.
= inte stiften.

Det är ofta möjligt att sätta fel, både med tändkablar och direkttändspolar.

Blir inte alltid tändningssmällar av det, utan kan bli att den inte går på alla cyl.

9 Inlägg
12 december 2021
Trådstartare
#9
Mossan1 skrev:
ingen har ställt den uppenbara frågan:
Sitter allt i rätt tändföljd nu?
Eftetsom det uppstod vid tändstiftbyte,
och andra stift inte hjälpte.
= inte stiften.

Det är ofta möjligt att sätta fel, både med tändkablar och direkttändspolar.

Blir inte alltid tändningssmällar av det, utan kan bli att den inte går på alla cyl.

Har hittat ett fel nu och de är att 5ans spridare står öppen hela tiden när man vrider på starten. Byter man kontakt till en från en annan spridare funkar den som den ska men jag hittar inget fel i elhärvan som kan skapa detta problem. Lämnde även in styrboxen och det hittades inget fel där heller



Sök