Hej! Inte hittat nån tråd om detta så täntke att det är lika bra att få svar på detta.
Jag har lite frågor kring Magnetventilen/solenoiden som sitter på insuget på min B230A med en Pierburg 175CDUS. Även hört namnet "Idle solenoid" för den. Vad gör den? Vad jag har förstått ska den få 12v ström vid tändningsläge 2 eller 3(?) för o lyfta den lilla pinnen den skickar in och ut när den har ström respektive inte (Rätta mig om jag är helt ute o cyklar). Kan även säga att solenoiden fungerar då den klickar vid 12v matning.
Jag har lagt till bilder på min profiler under ett album som heter "Idle solenoid bilder" o där ser ni att en kabel förgrenar sig från magnetventilen och går in i det så kallade "Starter Valve" art. 1389389 och den andra kabeln går direkt från under insuget och in i denna "Starter Valve" där även insuget ansluter. Dessa kablar om man följer de nedför insuget så ansluter de sig till en större kabelstam.
Det jag även undrar är vad för ström ska dessa två kablar ha och vad gör de ens i denna "Starter Valve"? ska den blå som grenar på magnetventilen ha 12v vid tändningsläge 2 o 3 och den svarta är jord eller vad är det för kabel?
Kan även säga att den ej har tomgång vid kallstart, är det något denna magnetventil reglerar med denna "starter valve" eller har det andra grunder? När motorn har kommit upp i lite temperatur har den inga som helst problem med tomgången.
Ska försöka få ordning på denna kabeldragning och motorn vid kallstarter.
Förgasaren fick nytt membran och några packningar för ett tag sedan och den går bra när den är varm. Så det är inte dåligt membran eller någonting sådant.
Den glödtänder/eftertänder även halleluja efter en stunds körning, antar att det har med denna solenoid o göra? Tändningen står rätt, stiften är bra.
Förklara gärna detta virrvarr för mig.
Hälsningar
Länkar till bilderna;https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2874178https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2874177https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2874176