husseman skrev:
Hmm, allt handlar om övertro på att olja som trimmats med tillsatser kan lösa alla problem. Så är det inte. En bil som rullar 3000 mil på ett år, har inget problem med "Long Life" service. En bil som rullar 800mil om året, som används till affären o nästan aldrig hinner komma upp i drifttemp... kommer inte överleva "Long Life" Service. Inget fel på Long Life olja- men den borde bytas efter rätt tid för bilen. Alltså- använd LongLife olja, men byt oftare om du bara kör korta sträckor.
mvh/husse
Jag vill dra det längre än så.
Problemen med kortkörningar handlar inte (bara) om oljeproblem. Man får problem med det, oavsett hur ofta man byter olja.
Grundfelet är körmönstret, och sedan skyller man på annat.
Kör man så lite att man får problem med oljebyten, katalysator eller partikelfilter ska man inte ha bil.
Då är ett busskort bättre, för med så korta sträckor bor man där det finns kollektivtrafik som alternativ. Säkert finns vissa undantag.
Bor man där kollektivtrafik saknas som realistiskt alternativ han man generellt inte heller problem med för korta turer på bilen.
husseman skrev:
H
Bilens "oljekvaliteavkännare" är rena bingolotto. O att folk släcker allt de kan med ELM gör ju inte saken bättre.
Det handlar inte om någon oljeanalys så, utan det är parametrar i mjukvaran som känner av hur bilen körs, och algoritmer kalkylerar ut oljans nedbrytning. Eller tid, vilket som inträffar först.
Dom har blivit allt bättre, både algoritmer och oljan, men dom klarar inte ytterligheter eller felaktigheter.
Och ignorera problem, eskalerar alltid saken. Helt klart.