Hej,
Bytte lamell och urtrampningslager på min mors gamla V70N ifrån 2004. 140 Hk manuell.
Kopplingsbytet var ju ett rent helvete, känns som det varit betydligt enklare att byta motor på många bilar...
Innan bytet så var bilen lite trög att växla med men inget extremt, efter bytet är det extremt trögt att växla.
Det är inga problem att växla med bilen avstängd.
Efter lite googlande så verkar detta vara ett relativt vanligt problem på dessa och lösningen är att rengöra och fetta in axeln som urtrampningslagret sitter på.
Detta hade ju varit enkelt att göra när växellådan var av, men nu är ju allt ihop monterat igen....
Så, finns det något sätta att "fusksmörja" axeln med?
Kan man komma åt om man tar bort startmotorn?
Eller via hålet för svänghjulssensorn?
Eller kan man borra ett hål i svänghjulskåpan och komma åt?
Någon som gjort något smart eller är det bara bita i det sura äpplet och riva isär låda och motor igen?
Bilen är i relativt risigt skick i lack mm och har gått 32K mil så inget att vara rädd om andrahandsvärde eller liknande.
Den hamnar nog på skroten inom ett par år ändå.