2779
Sök

Smörja splines växellåda V70N

4 143 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#1
Hej,

Bytte lamell och urtrampningslager på min mors gamla V70N ifrån 2004. 140 Hk manuell.
Kopplingsbytet var ju ett rent helvete, känns som det varit betydligt enklare att byta motor på många bilar...

Innan bytet så var bilen lite trög att växla med men inget extremt, efter  bytet är det extremt trögt att växla.
Det är inga problem att växla med bilen avstängd.

Efter lite googlande så verkar detta vara ett relativt vanligt problem på dessa och lösningen är att rengöra och fetta in axeln som urtrampningslagret sitter på.

Detta hade ju varit enkelt att göra när växellådan var av, men nu är ju allt ihop monterat igen....

Så, finns det något sätta att "fusksmörja" axeln med?

Kan man komma åt om man tar bort startmotorn?
Eller via hålet för svänghjulssensorn?
Eller kan man borra ett hål i svänghjulskåpan och komma åt?

Någon som gjort något smart eller är det bara bita i det sura äpplet och riva isär låda och motor igen?

Bilen är i relativt risigt skick i lack mm och har gått 32K mil så inget att vara rädd om andrahandsvärde eller liknande.
Den hamnar nog på skroten inom ett par år ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143894/143894-c0e43ffc80df1c1d5d686287e7876f7c.jpg


4 143 Inlägg
29 maj
Trådstartare
#3
Mew skrev:
Har du luftat kopplingen ordentligt om du haft isär det systemet?

Ja det tycker jag allt att jag gjort. Luftade tills ingen mera luft kom. Kopplingspedalen känns "normal".

Men det är ju en ganska enkel grej att göra igen så kanske skall prova det först.


2 386 Inlägg
29 maj
#4
Ja, plocka ner växellådan på sorkarna är nog det värsta jobb man kan göra... Behöver nog snart göra det på min med, men jag vill inte sad

Väldigt svårt att komma åt att smörja med lådan på plats. Eller, lådan är väl inte problemet i sig.. Problemet är ju att splinsen är så gott som helt gömda av slaven, tryckplattan och lamellen... Det "finns" inget att smörja med allt på plats hmm
På äldre modeller(som min tongue) med extern slav så finns det lite mer utrymme för att smörja med allt på plats, men inte mycket..


3 184 Inlägg
29 maj
#5
Är problemet att kopplingen drar lite?

Vilket verktyg användes för tryckplattans autojustering?
Vissa bygger egna, men lyckas inte  alltid.  Andra vet inte om det alls...
Isf, googla "SAC koppling"
Senast redigerat av Mossan1 (29 maj )

4 143 Inlägg
30 maj
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Är problemet att kopplingen drar lite?

Vilket verktyg användes för tryckplattans autojustering?
Vissa bygger egna, men lyckas inte  alltid.  Andra vet inte om det alls...
Isf, googla "SAC koppling"

Jag justerade inte tryckplattan alls. Skruvade bara tillbaka den.
Visste inte om att det var något man bör eller ens kunde göra.


4 143 Inlägg
7 juni
Trådstartare
#7
**Updatering**

Jag fick särat på växellåda och motor såpass mycket att jag kunde använda en "grill stålborste" att rengöra splinsen med och sedan lägga på lite fett.

Jag slapp trycka ut lådan genom vänster hjulhus vilket sparade mig lite tid och arbete men det var ändå ett ganska stort jobb.

Efter att ha smörjt splinsen så fungerar växellådan nu som den skall och det är enkelt att växla igen.

Problemet var alltså att jag inte smort och rengjort splinsen på ingående axel till växellådan.

Tack för hjälp och tips.
Mvh



Sök